تجربه تحقیق: مقاله طراحی مدل پیش‏‌بینی پتانسیل فروش فیلم‌‏های سینمایی ایران

تجربه تحقیق. مقاله طراحی مدل پیش‏‌بینی پتانسیل فروش فیلم‌‏های سینمایی ایران
تجربیات پژوهشی

تجربه تحقیق: مقاله طراحی مدل پیش‏‌بینی پتانسیل فروش فیلم‌‏های سینمایی ایران

داشتن یک مدل ریاضی پیش‌بینی‌کننده در خصوص پتانسیل فروش فیلم‌های سینمایی پیش از مرحله بازاریابی و اکران فیلم، یکی از نیازهای بسیاری از تهیه‌کنندگان، سینماداران و … می باشد.

مشخصات تجربه پژوهشی

  • عنوان: مقاله طراحی مدل پیش‌‏بینی پتانسیل فروش فیلم‌‏های سینمایی ایران (رویکرد داده‏‌محور) به منظور تعیین استراتژی ورود به بازار
  • نویسندگان: دکتر بابک حمیدیا، محمّد ماستری فراهانی، محمّد جواد سهرابی، عبّاس رحیمی
  • نشریه پژوهش‌های مدیریت راهبردی، سال 1401

چکیده تجربه پژوهشی

داشتن یک مدل ریاضی پیش‌بینی‌کننده در خصوص پتانسیل فروش فیلم‌های سینمایی پیش از مرحله بازاریابی و اکران فیلم، یکی از نیازهای بسیاری از تهیه‌کنندگان، سینماداران و … می باشد. در این پژوهش بر اساس یک روند سیستماتیک و مبتنی بر رویکرد آمیخته اکتشافی ابتدا عوامل موثر بر پتانسیل فروش فیلم‌های سینمایی با روش تحلیل مضمون احصاء و طبقه‌بندی گردید و با انتخاب عوامل محتوایی فیلم یعنی عوامل موثر بر احتمال میزان فروش پیش از مرحله بازاریابی و اکران، به بررسی وضعیت هر یک از این عوامل در 100 فیلم برتر یک دهه از سینمای ایران پرداخته شد. داده‌های مورد نیاز از سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران استخراج گردید و بر اساس روش آنتروپی شانون و مبتنی بر داده‌های واقعی 100 فیلم پرتماشاچی ایران، ضرایب مدل استخراج گردید.

در نهایت، یک مدل ریاضی به منظور محاسبه میزان پتانسیل فروش یک فیلم سینمایی تا قبل از مرحله بازاریابی استخراج گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که 4 عامل اصلی کارگردان(با ضریب 0.25)، بازیگر(با ضریب 0.253)، ژانر (با ضریب 0.251) و کیفیت فنی فیلم (با ضریب 0.246) و یک عامل فرعی یعنی سری فیلم (با امتیاز اضافه) بر پتانسیل فروش یک فیلم‌سینمایی تاثیرگذار هستند.

واژگان کلیدی: پتانسیل فروش فیلم سینمایی، پیش‌بینی، فروش گیشه، عوامل موثر بر تقاضای سینمای ایران، استراتژی ورود به بازار

روش تحقیق تجربه پژوهشی

هدف این پژوهش، تبیین و پیش‏‌بینی احتمال فروش فیلم‌های سینمایی که با جهت‌گیری فلسفی واقع‌گرایانه انجام می‌شود. پژوهش با استراتژی آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) در بخش کیفی به استخراج عوامل موثر بر احتمال فروش فیلم‌های سینمایی پرداخته می‌شود و با روش تحلیل مضمون، عوامل موثر از مجموعه مطالعات انجام شده استخراج می‌گردد. در بخش کمی با بررسی وضعیت عوامل شناسایی‌شده در نمونه‌گیری هدفمند انجام شده بر روی داده‌های موجود (20 فیلم برتر هر سال از سال‌های 1388 تا 1398) مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس روش آنتروپی شانون، ضریب میزان تاثیر هر یک از عوامل بر فروش استخراج و مدل ریاضی پیش‌بینی پتانسیل میزان فروش فیلم معرفی گردید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره روش تحقیق

مشاوره روش تحقیق در کلینیک روش تحقیق

دسته بندی دوره‌ها