تحلیل دادههای تحقیق
4 خرداد 1401 1401-11-03 16:08تحلیل دادههای تحقیق
رئوس مطالب:
1. طبقهبندی اول:
– دادههای اولیه
دادههای اولیه، دادههایی هستند که جهت کمک به حل مسئله و یا سود جستن از یک فرصت جمع آوری می شوند. داده های اولیه هر گونه اطلاعات اصلی است که برای پاسخ به سؤال تحقیق خود جمعآوری میکنید. (به عنوان مثال از طریق نظرسنجی، مشاهدات و آزمایش ها).
– دادههای ثانویه
دادههای ثانویه، دادههایی هستند که به منظور غیر از کمک به حل مسئله ای که در دست است گردآوری شده اند. داده های ثانویه اطلاعاتی هستند که قبلاً به وسیله محققان دیگر جمعآوری شدهاند (به عنوان مثال در سرشماری دولتی یا مطالعات علمی قبلی).
منابع: سایت marketingirantalent و سایت analysisacademy
2. طبقهبندی دوم:
– تحلیل کمی
تحلیل كمی در توصیف و تفسیر آماری اشیاء از طریق اعداد استوار است. اهداف تحلیل كمی، تفسیر دادههای جمعآوریشده برای پدیده از طریق متغیرهای عددی و آماری است. تحلیل كمی شامل روشهای تحقیق در عملیات و آماری است. تجزیهوتحلیل كمی با یك مرحله تجزیهوتحلیل آمار توصیفی شروع میشود. شما این مرحله را با یك تجزیهوتحلیل دقیقتر بهعنوان مثال، علیت و همبستگی و یا ایجاد طبقهبندی بر اساس تجزیهوتحلیل آمار توصیفی دنبال میکنید. شما قبل از انجام تحقیق به این دلیل نیاز به برنامهریزی تمامی مراحل كار تجزیهوتحلیل كمی دارید كه اهداف تحقیق، روش جمعآوری دادهها و تجزیهوتحلیل دادهها بر همدیگر تأثیر دارند. اینكه شما تصمیم بگیرید كه روشهای كمی و كیفی را در یك تحقیق با هم تركیب كنید، بستگی به اهداف تحقیق شما و موضع فلسفی شما دارد.
– تحلیل کیفی
اهداف تحلیل كیفی افزایش درك كلی از كیفیت، ویژگیها و معانی شیء یا موضوع موردتحقیق است. شما میتوانید از روشهایی كه بر اساس جهتگیریهای فلسفه علم هستند؛ برای انجام تجزیهوتحلیل كیفی استفاده كنید. یكی از ویژگیهای مشترك در روشهای كیفی، تأکید بر نقطهنظرات در مورد اصطلاحات، زبان و محیط پیرامون اشیاء، زمینهها،اهداف و معانی است. تحقیقات علوم انسانی اغلب كیفی هستند.
3. طبقهبندی سوم:
– گذشتهنگر
به طور کلی چنانچه دادهای گردآوری شده در رابطه با رویدادهایی باشد که در گذشته رخ داده است طرح تحقیق را می توان گذشته نگر تلقی کرد.
– حالنگر
چنانچه دادهای گردآوری شده در رابطه با بررسی وضعیت موجود در زمان حال باشد، طرح تحقیق حالنگر خواهد بود.
– آیندهنگر
در صورتی که دادهی مورد نیاز پژوهشگر درباره رویدادهایی باشد که پژوهشگر باید رخداد آنها را طی دستکاریهایی نسبت به یک متغیر به وجود آورد و یا به طور کلی متغیر مورد مطالعه چنان باشد که مشاهده آن در آینده میسر باشد؛ در این صورت طرح پژوهشی آیندهنگر تلقی میشود.
منبع: مجله ویستا
4. طبقهبندی چهارم:
– آماری
مطالعات تجربی و مشاهداتی هدف کلی برای یک پروژه تحقیقی آماری، بررسی حوادث اتفاقی بوده و به ویژه نتیجهگیری روی تأثیر تغییرات در ارزش شاخصها یا متغیرهای غیروابسته روی یک پاسخ یا متغیر وابسته است. دو شیوه اصلی از مطالعات آماری تصادفی وجود دارد: مطالعات تجربی و مطالعات مشاهداتی. در هر دو نوع از این مطالعات، اثر تغییرات در یک متغیر (یا متغیرهای) غیر وابسته روی رفتار متغیرهای وابسته مشاهده میشود. اختلاف بین این دو شیوه در چگونگی مطالعهای است که عملاً هدایت میشود. یک مطالعه تجربی در بردارنده روشهای اندازهگیری سیستم تحت مطالعهاست که سیستم را تغییر میدهد و سپس با استفاده از روش مشابه اندازهگیریهای اضافی انجام میدهد تا مشخص سازد که آیا تغییرات انجام شده، مقادیر شاخصها را تغییر میدهد یا خیر. در مقابل یک مطالعه نظری، مداخلات تجربی را در بر نمیگیرد. در عوض دادهها جمعآوری میشوند و روابط بین پیشبینیها و جواب بررسی میشوند.
– تحقیق در عملیات
تحقیق در عملیات شاخهای میانرشتهای از ریاضیات است که برای یافتن نقطه بهینه در مسائل بهینهسازی، از گرایشهایی مانند برنامهریزی ریاضی، آمار و طراحی الگوریتمها استفاده میکند. یافتن نقطه بهینه براساس نوع مسئله مفاهیم مختلف دارد و در تصمیمسازیها استفاده میشود. مسائل تحقیق در عملیات بر بیشینهسازی (مانند سود بیشتر، سرعت خط تولید بالاتر یا پهنای باند بیشتر) یا کمینهسازی (مانند هزینه کمتر یا کاهش ریسک) با استفاده از یک یا چند قید، تمرکز دارند. ایده اصلی تحقیق در عملیات یافتن بهترین پاسخ برای مسائل پیچیدهای میباشد که با زبان ریاضی مدلسازی شدهاند و باعث بهبود یا بهینهسازی عملکرد یک سامانه میشوند.
منبع: ویکی پدیا
– ریاضیات
ریاضیات، فن محاسبه اعداد بوده و نیز به مطالعهٔ مباحثی چون کمیت (نظریه اعداد)، ساختار (جبر)، فضا (هندسه) و تغییرات (آنالیز ریاضی) میپردازد. ریاضیدانان به دنبال الگوهایی هستند که بتوان از آنها استفاده کرده و حدسهای جدید را بهصورت فرمول درآورد؛ آنها درستی یا نادرستی حدسها را با اثبات ریاضی نشان میدهند. هرگاه ساختارهای ریاضی مدلهای خوبی از پدیدههای جهان واقعی باشند، استدلال ریاضی میتواند پیشبینیهایی برای طبعیت ارائه کند.
منبع: ویکی پدیا
– سیستمی
در نگرش سيستمي، موضوع موردمطالعه بهعنوان جزئی از يك كل بزرگتر مورد بررسي قرار میگیرد. هدف، مأموریت و كاركرد نظام فراگير ابتدا شناخته میشود و سپس رسالت يا كاركرد موضوع موردمطالعه جزئی از نظام مذكور تعريف و تعيين میگردد. آنگاه با توجه به رسالت تعريف شده، اجزاي موضوع موردمطالعه و روابط آنها تغيير داده میشوند. بهاینترتیب، تغييرات، آثاري را در پي خواهند داشت كه از قبل تعريف گردیدهاند.
منبع: مدیریار
– مطالعات اسلامی
مسائل و اهداف و بسترهای گسترش علم و خصوصیات شخصی بازمیگردد. علوم اسلامی هر یک با موضوع و هدفی خاص و مسائلی مخصوص در بسترهای مختلف تاریخی، اجتماعی و توسط استعدادها و افکار مختلف رشد کرده و به دست ما رسیده است و همین امر باعث اختلاف روش تحقیق حتی دربارهٔ تکتک علوم اسلامی شده است. چنان که مثلاًً علومی مانند: تفسیر، فلسفه، فقه و اصول با انواع روشها عجین شدهاند و این روشها چنان در طول سالیان دراز پرورده شدهاند که علیرغم باطل بودن بسیاری از آنها، تشخیص صحتوسقم آنها بسیار مشکل گردیده است و پای بسیاری از بزرگان علم و فضل در صحنه متدیک علوم اسلامی لغزیده و به وادی افراط یا تفریط رفتهاند.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی حوزه
– فرامطالعه
فرامطالعه، یک روش تحقیق کیفی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ، ﺗﺮﮐﯿﺐ، ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﭘﮋوﻫشهای ﮔﺬﺷﺘﻪ در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻓﺮاﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻋﻤﯿﻖ از ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺸﯽ در ﺣﻮزهای ﺧﺎص اﺳﺖ و شامل چهار دسته فراروش، فرانظریه، فراترکیب و فراتحلیل میشود.
منبع: پارس مدیر
– مروری
یک مقاله مروری، مقالهای است که به گردآوری و تلخیص مطالعات موجود میپردازد. در یک مقاله مروری مطالعات و پژوهشهای انجام شده پیشین گردآوری، دستهبندی و بازنمایی میشود. در واقع اطلاعات گذشته به صورتی روشن و دقیق بازگو میشود. این نوع مقاله براساس مطالعات کتابخانهای انجام میشود با این وجود باید بین انواع فرامطالعه مانند روش فراترکیب و روش فراتحلیل با مقاله مروری تفاوت قائل شد.
منبع: پارس مدیر
– آیندهپژوهی
آیندهپژوه به رشتههای مختلفی گریز میزند تا بتواند از مجموعهی مطالعات میانرشتهای خود، به ایدههای بدیع و کارآمدتر دست پیدا کند. هدف آیندهپژوه این است که از خلال یک بافت پژوهشی پیشروگرا به دیدگاهی اجمالی برسد. کم نیستند پژوهشگرانی که پیرامون موضوعات مرتبط با حوزهی مطالعاتی خود دست به تحقیق و حل مسئله میزنند و گزارشهای بلندبالا منتشر میکنند. اما آیندهپژوه درک موجود را برهم میزند تا اطلاعات در دسترس را در قالب نگرشی مبتکرانهتر و پربارتر ترکیب و بازسازی کند. هدف آیندهپژوه شناسایی ابعاد تازهای است که هنوز وارد زندگی بشر نشدهاند. بهعلاوه، آیندهپژوه سعی دارد بدون اینکه از واقعیات دور شود، درمورد تحولات بیسابقهای نظریهپردازی کند که احتمال میرود عادات فعلی بشر را در روزگاران آینده دگرگون کنند و مردمی را که تمایلی به تجربهی شیوهها و پدیدههای نوظهور ندارند، به چالش بکشند.
منبع: سایت چطور
– طبقهبندی
هر روش طبقهبندی از مجموعهای از ویژگیها یا پارامترها برای مشخص کردن هر شیء استفاده میکند، جایی که این ویژگیها باید در کنار هم قرار گرفته و دستههایی با ویژگیهای مشابه ایجاد کند.