داده‌های ثانویه

داده‌های ثانویه
data analysis Primary Data Secondary data quantitative analysis Qualitative analysis Retrospective Current futuristic Statistical Operations Research Mathematics Review Islamic Studies Meta study Systemic Futurology Classification

رئوس مطالب:

داده‌های ثانویه

داده‌های ثانویه، داده‌هایی هستند که به منظور غیر از کمک به حل مسئله ای که در دست است گردآوری شده اند. داده‌ های ثانویه اطلاعاتی هستند که قبلاً به وسیله محققان دیگر جمع‌آوری شده‌اند (به عنوان مثال در سرشماری دولتی یا مطالعات علمی قبلی).

تعریف

استفاده از داده­‌های موجود تولید شده توسط موسسات دولتی بزرگ، مراکز بهداشتی و درمانی و سوابق سازمانی داخلی

مقایسه داده‌­های اولیه و داده‌­های ثانویه

جدول زیر به اختصار به مقایسه داده‌ها‌ی اولیه و ثانویه پرداخته است:

مبنای مقایسه

داده­‌های اولیه

داده‌ها‌ی ثانویه

تعریف

به داده‌­های دست اولی اشاره دارد که توسط خود محقق جمع‌آوری ‌ شده است.

به معنای داده‌­هایی است که قبلاً توسط شخص دیگری جمع‌آوری ‌ شده است.

داده

داده­‌های زمان واقعی

داده­های گذشته

فرآیندها

سریع و آسان

با درگیری بالا

منبع

نظرسنجی، مشاهدات، آزمایشات، پرسشنامه، مصاحبه شخصی و …

انتشارات دولتی، وب سایت‌­ها، کتاب‌ها، مقالات مجلات، سوابق داخلی و …

اثربخشی هزینه

گران

اقتصادی

زمان جمع­آوری

طولانی

کوتاه

اختصاص

همیشه به نیازهای محقق اختصاص دارد.

ممکن است مختص نیاز محقق باشد یا نباشد.

دسترسی

شکل خام

شکل تصفیه شده

دقت و قابلیت اطمینان

بیشتر

نسبتا کمتر

 

منابع داده‌ها‌ی ثانویه

منابع داده ثانویه بسیار مفید هستند. آنها به محققان و تحلیلگران داده اجازه می‌‌دهند تا پایگاه داده‌ها‌ی بزرگ و با کیفیتی ایجاد کنند که به حل مشکلات تجاری کمک می‌‌کند. با گسترش مجموعه داده‌ها‌ی خود با داده‌ها‌ی ثانویه، تحلیلگران می‌‌توانند کیفیت و دقت بینش خود را افزایش دهند. بیشتر داده‌ها‌ی ثانویه از سازمان‌ها‌ی خارجی می‌‌آیند. با این حال، داده‌های ثانویه نیز به داده‌هایی اشاره دارد که در یک سازمان جمع‌آوری شده و سپس تغییر کاربری داده می‌شوند.

انواع داده‌­های ثانویه

نمونه­های مرسوم داده­‌های ثانویه عبارتند از:

  • سوابق مالیاتی و داده­‌های تامین اجتماعی
  • داده‌های سرشماری
  • آمار انتخابات
  • سوابق بهداشتی
  • کتاب­ها، مجلات یا سایر رسانه‌­های چاپی
  • نظارت بر رسانه‌­های اجتماعی، جستجوهای اینترنتی و سایر داده‌ها‌ی آنلاین
  • ارقام فروش یا گزارش‌ها‌ی دیگر از شرکت‌ها‌ی شخص ثالث
  • کتابخانه­‌ها و سیستم­‌های بایگانی الکترونیکی
  • داده‌­های برنامه؛ به عنوان مثال داده‌ها‌ی مکان، داده‌ها‌ی GPS و… .

نحوه تجزیه و تحلیل داده‌های ثانویه

فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ی ثانویه بسته به نوع داده ای که محقق با آن سروکار دارد، می‌‌تواند به صورت کمی ‌‌‌یا کیفی انجام شود. روش کمی ‌‌‌تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ی ثانویه بر روی داده‌ها‌ی عددی استفاده می‌‌شود و به صورت ریاضی تجزیه و تحلیل می‌‌شود. روش کیفی از کلمات برای ارائه اطلاعات عمیق در مورد داده‌ها‌ استفاده می‌‌کند.

مراحل مختلفی از تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ی ثانویه وجود دارد که شامل رویدادهای قبل، حین و پس از جمع‌آوری ‌ داده‌ها‌ می‌‌شود. این مراحل عبارتند از:

تعیین هدف

قبل از جمع‌­آوری داده‌­های ثانویه، باید هدف خود را بدانید.

طراحی تحقیق

طرحی است در مورد چگونگی انجام فعالیت‌ها‌ی پژوهشی که نوع داده‌ها‌یی که باید جمع‌آوری ‌ شوند، منابع جمع‌آوری ‌ داده‌ها‌، روش جمع‌آوری ‌ داده‌ها‌، ابزارهای مورد استفاده و روش تجزیه و تحلیل را توصیف می‌‌کند.

توسعه سؤالات تحقیق

شناسایی داده‌ها‌ی ثانویه

با استفاده از سؤالات تحقیق به عنوان راهنما، محققان شروع به شناسایی داده‌ها‌ی مرتبط از منابع ارائه شده می‌‌کنند. اگر نوع داده‌ای که باید جمع‌آوری شود، کیفی باشد، محقق می‌تواند داده‌های کیفی را فیلتر کند.

ارزیابی داده‌های ثانویه

هنگامی‌‌که داده‌های مربوطه شناسایی و جمع‌آوری شدند، ارزیابی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که معیارهای موضوع تحقیق را برآورده می‌کنند. سپس با استفاده از روش کمی ‌‌‌یا کیفی بسته به نوع داده مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌‌گیرد.

مزایا و معایب استفاده از داده‌­های ثانویه

مزایای استفاده از داده‌­های ثانویه

  • این یک استفاده اقتصادی از زمان و منابع است: از آنجایی که داده‌های ثانویه قبلاً جمع‌آوری، پاکسازی و ذخیره شده‌اند، این امر باعث می‌شود تحلیلگران در بسیاری از امور مربوط به جمع‌آوری این داده‌ها صرفه‌جویی کند. داده‌ها‌ی ثانویه باعث می‌‌شود که تحلیلگران داده و دانشمندان داده مجبور نباشند از ابتدا شروع کنند.
  • این یک تصویر منحصر به فرد و دقیق از یک جمعیت ارائه می‌‌دهد: انواع خاصی از داده‌ها‌ی ثانویه، به ویژه داده‌ها‌ی اداری دولتی، می‌‌توانند دسترسی به سطوحی از جزئیات را فراهم کنند که در غیر این صورت جمع‌­آوری آنها به تنهایی برای سازمان­ها بسیار دشوار (یا غیرممکن) خواهد بود.
  • داده‌های ثانویه می‌توانند روابط مفیدی ایجاد کنند: کسب داده‌های ثانویه معمولاً مستلزم ایجاد ارتباط با سازمان‌ها و تحلیلگران در زمینه‌هایی است که زمینه‌های مشترکی با سازمان شما دارند.
  • داده‌های ثانویه معمولا با­کیفیت هستند: برخلاف برخی از منابع داده، به طور کلی، مجموعه داده‌ها‌ی ثانویه قبلاً تأیید شده اند و بنابراین نیاز به حداقل بررسی دارند. اغلب، مانند داده‌های دولتی، مجموعه‌های داده نیز توسط سازمان‌هایی که زمان و منابع بسیار بیشتری در دسترس دارند، جمع‌آوری و از نظر کیفیت تضمین می‌شوند.
  • هم برای غنی‌سازی داده‌ها و هم برای اطلاع‌رسانی جمع‌آوری داده‌های اولیه بسیار عالی است: یکی دیگر از مزایای داده‌های ثانویه این است که می‌توان از آنها برای افزایش و گسترش مجموعه داده‌های موجود استفاده کرد. داده‌های ثانویه همچنین می‌توانند راهبردهای جمع‌آوری داده‌های اولیه را تعیین کنند. آن‌ها می‌توانند بینش‌های اولیه در مورد نوع داده‌هایی را که ممکن است بخواهند خودشان جمع‌آوری کنند، در اختیار تحلیلگران یا محققان قرار دهند.

معایب استفاده از داده‌­های ثانویه

  • آنها همیشه رایگان نیستند: گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید برای دسترسی به داده‌ها‌ی ثانویه هزینه بپردازید.
  • داده‌ها همیشه برای مشکل موجود مناسب نیستند.
  • داده‌ها‌ ممکن است در قالب ترجیحی نباشند: حتی زمانی که یک مجموعه داده اطلاعات لازم را ارائه می‌‌دهد، به این معنی نیست که به درستی ذخیره شده است.
  • نمی‌توانید مطمئن باشید که داده‌ها چگونه جمع‌آوری شده‌اند: یک مجموعه داده ثانویه ساختاریافته و مرتب ممکن است در شکل خوبی به نظر برسد. با این حال، همیشه نمی‌‌توان دانست که چه مسائلی ممکن است در طول جمع‌آوری ‌ داده‌ها‌ رخ داده باشد که بر کیفیت آنها تأثیر بگذارد.

منابع

www.careerfoundry.com

www.researchguides.ben.edu

marketingirantalent

analysisacademy

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دوره‌های مرتبط:
دوره‌های مرتبط:
مشاوره تخصصی
مبتنی بر فناوری