آماری
14 تیر 1401 1401-11-29 18:18آماری
رئوس مطالب:
آماری
مطالعات تجربی و مشاهداتی هدف کلی برای یک پروژه تحقیقی آماری، بررسی حوادث اتفاقی بوده و به ویژه نتیجهگیری روی تأثیر تغییرات در ارزش شاخصها یا متغیرهای غیروابسته روی یک پاسخ یا متغیر وابسته است. دو شیوه اصلی از مطالعات آماری تصادفی وجود دارد: مطالعات تجربی و مطالعات مشاهداتی. در هر دو نوع از این مطالعات، اثر تغییرات در یک متغیر (یا متغیرهای) غیر وابسته روی رفتار متغیرهای وابسته مشاهده میشود. اختلاف بین این دو شیوه در چگونگی مطالعهای است که عملاً هدایت میشود. یک مطالعه تجربی در بردارنده روشهای اندازهگیری سیستم تحت مطالعهاست که سیستم را تغییر میدهد و سپس با استفاده از روش مشابه اندازهگیریهای اضافی انجام میدهد تا مشخص سازد که آیا تغییرات انجام شده، مقادیر شاخصها را تغییر میدهد یا خیر. در مقابل یک مطالعه نظری، مداخلات تجربی را در بر نمیگیرد. در عوض دادهها جمعآوری میشوند و روابط بین پیشبینیها و جواب بررسی میشوند.
تحلیل آماری چیست؟
تجزیه و تحلیل آماری فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادهها به منظور تشخیص الگوها و روندها است. این روشی برای حذف سوگیری از ارزیابی دادهها با استفاده از تحلیل عددی است. این تکنیک برای جمع آوری تفاسیر تحقیق، توسعه مدلهای آماری و برنامه ریزی بررسیها و مطالعات مفید است.
تجزیه و تحلیل آماری ابزاری علمی است که به جمع آوری و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از دادهها برای شناسایی الگوها و روندهای رایج برای تبدیل آنها به اطلاعات معنی دار کمک میکند. به عبارت ساده، تجزیه و تحلیل آماری یک ابزار تجزیه و تحلیل داده است که به نتیجه گیری معنادار از دادههای خام و بدون ساختار کمک میکند.
نتایج با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری که تصمیمگیری را تسهیل میکند و به کسبوکارها کمک میکند تا پیشبینیهای آینده را بر اساس روندهای گذشته انجام دهند، استخراج میشوند. میتوان آن را علمی جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادهها برای شناسایی روندها و الگوها و ارائه آنها تعریف کرد. تجزیه و تحلیل آماری شامل کار با اعداد است و توسط مشاغل و سایر موسسات برای استفاده از دادهها برای استخراج اطلاعات معنی دار استفاده میشود.
آمار توصیفی
هدف اصلی روش آماری توصیفی، محاسبه پارامترهای جامعه با استفاده از سرشماری تمامی عناصر جامعه است. در برخی از رشته و موضوعات پژوهشی لازم است تا به بررسی شناخت کلی و نحوه پراکنش کمیتها در یک جامعه آماری بپردازید. در این صورت روش آمار توصیفی بهترین گزینه برای شما میباشد و کمک میکند تا اطلاعات و توصیفات خود را خلاصه سازی نمایید. گاهی حجم اطلاعات کمی جمعآوری شده توسط یک محقق بسیار زیاد میباشد و لازم است تا با استفاده از روشهای آماری آنها را خلاصه کرده و سازماندهی نماید تا بتواند آنها را بصورت معنی دار قابل فهم نماید. از این رو روش آماری توصیفی به ساماندهی اطلاعات کمی با حجم بالا کمک میکند. از جمله مواردی که در روش آماری توصیفی به کار میرود، استفاده از جداول توزیع فراوانی، درصد فراوانی و میانگین میباشد. شاخصهای مرکزی، میانگین، میانه و مد هستند. دامنه تغییرات، چندکها، انحراف میان چارکی، انحراف از معیار، واریانس و انحراف معیار شاخصهای پراکندگی بوده و ضریب تغییرات و ضریب چولگی، شاخصهای پراکندگی نسبی هستند.
آمار استنباطی
در برخی از رشتههای گروه انسانی ماننده مشاوره یا روانشناسی و علوم رفتاری، مطالعات و پژوهشهای انجام گرفته به جای کل افراد جامعه، بر روی گروه نسبتاً کوچکی انجام میگیرد اما نتایج به دست آمده از این گروه بایستی به گونه ای به کل جامعه تعمیم داده شود. لازمه این تعمیم نتایج از گروه کوچک به یک گروه خیلی بزرگ، استفاده از روشهای آماری پیشرفته با عنوان آمار استنباطی میباشد. در واقع هدف اصلی روش آماری استنباطی برآورد پارامترهای جامعه (میانگین جامعه) از طریق نمونه گیری از گروه کوچکی از جامعه مورد نظر میباشد. در این روش آماری محقق با استفاده از مقادیر نمونه، آمارهها را محاسبه و با تخمین و آزمون فرض آماری، آنها را به پارامترهای جامعه نسبت میدهد. زمانی که از آمار توصیفی (نمونه) وارد آمار استنباطی (جامعه) میشویم، در واقع بحث احتمال آغاز میشود. احتمال به عنوان یک پل ارتباطی بین روش آمار توصیفی و استنباطی میباشد.
تحلیل مسیر
تحلیل مسیر روشی آماری مبتنی بر تحلیل رگرسیون چند متغیری است که برای سنجش روابط متغیرها در یک مدل علّی استفاده میشود. در این روش از ضریب بتای استاندارد رگرسیون جهت تعیین جهت و شدت روابط میان متغیرها استفاده میشود. هدف تحلیل مسیر به دست آوردن برآوردهای کمی روابط علی (همکنشی یکجانبه یا کواریته) بین مجموعه ای از متغیرهاست. ساختن یک مدل علی لزوماً به معنای وجود روابط علی در بین متغیرهای مدل نیست بلکه این علیت بر اساس مفروضات همبستگی و نظر و پیشینه تحقیق استوار است.
مدلسازی معادلات ساختاری
در مطالعات حوزه علوم انسانی و اجتماعی، تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش طبق فرایندی با قالب کلی مشخص و یکسان صورت میپذیرد که مرتبط با آن روشهای تحلیل آماری متعددی تا به حال معرفی شدهاست. در این میان، مدلسازی معادلات ساختاری ابزاری در دست محققین جهت بررسی ارتباطات میان چندین متغیر در یک مدل فراهم میسازد. یکی از مهمترین دلایل استفاده زیاد پژوهشگران از SEM، قابلیت آزمودن تئوریها در قالب معادلات میان متغیرهاست. دلیل دیگر لحاظ نمودن خطای اندازهگیری توسط این روش است که به محقق اجازه میدهد تا تجزیهوتحلیل دادههای خود را با احتساب خطای اندازهگیری گزارش دهد.
تحلیل همبستگی
هدف روش تحلیل همبستگی، توصیف همبستگی بین دو متغیر است. تحلیل همبستگی گواه ارتباط بین دو یا چند متغیر است، اما رابطه علت و معلولی بین آنها را اندازه گیری نمیکند. تحلیل همبستگی ممکن است شدت رابطه بین متغیرها را نیز نشان دهد. اگر شما قصد استفاده از تحلیل همبستگی را دارید، نیاز به دانستن اصول اولیه روشهای کمی و آماری را دارید.
تحلیل سری زمانی
تحلیل سریهای زمانی، یعنی اندازه گیری وجود یک پدیده در ارتباط با زمان. در تحلیل سریهای زمانی، مشاهدات یا اندازهگیریها از پدیده در توالی خاصی از زمان ایجاد میشود. در تحلیل سریهای زمانی مشاهدات یا اندازه گیری با استفاده از روشهای آماری طبقه بندی و توصیف میشوند. تجزیه و تحلیل سریهای زمانی شما را قادر میسازد تا براساس عوامل زمینه ساز تغییرات زمانی پدیده، نتیجه گیری کنید و یا وجود و مقدار پدیده را در آینده پیش بینی کنید. روندها، تغییرات فصلی و چرخههای کسب و کار میتواند تغییرات زمانی را تشریح کنند.
مزایای تجزیه و تحلیل آماری
تجزیه و تحلیل آماری را میتوان نعمتی برای بشر نامید و مزایای بسیاری هم برای افراد و هم برای سازمانها دارد. در زیر برخی از دلایلی وجود دارد که چرا باید در تحلیل آماری سرمایه گذاری کنید:
- این میتواند به شما کمک کند تا ارقام ماهانه، سه ماهه، سالانه سود فروش و هزینهها را تعیین کنید و تصمیم گیری خود را آسانتر میکند.
- میتواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه و صحیح کمک کند.
- میتواند به شما کمک کند تا مشکل یا علت خرابی را شناسایی کرده و اصلاح کنید. به عنوان مثال، میتواند دلیل افزایش کل هزینهها را شناسایی کند و به شما در کاهش هزینههای بیهوده کمک کند.
- میتواند به شما در انجام تحلیل بازار و ایجاد یک استراتژی بازاریابی و فروش موثر کمک کند.
- این به بهبود کارایی فرآیندهای مختلف کمک میکند.
فرآیند تحلیل آماری
در زیر 5 مرحله برای انجام یک تجزیه و تحلیل آماری ارائه شده است که باید دنبال کنید:
مرحله 1: ماهیت دادههایی را که قرار است تجزیه و تحلیل کنید، شناسایی و توصیف کنید.
مرحله 2: مرحله بعدی ایجاد رابطه بین دادههای تجزیه و تحلیل شده و جامعه نمونه ای است که دادهها به آن تعلق دارند.
مرحله 3: مرحله سوم ایجاد مدلی است که رابطه بین جامعه و دادهها را به وضوح ارائه و خلاصه میکند.
مرحله 4: ثابت کنید مدل معتبر است یا خیر.
مرحله 5: از تحلیل پیش بینی برای پیش بینی روندها و رویدادهای احتمالی آینده استفاده کنید.
منابع:
.