فرایند تحقیق (بخش دوم)

فرایند پژوهش
فرایند تحقیق

فرایند تحقیق (بخش دوم)

چندین مرحله بسیار ضروری در این مرحله اول وجود دارد. اگرچه ما مراحل را به ترتیب منطقی ارائه می‌دهیم و به شما توصیه می‌کنیم، به یاد داشته باشید که هر مرحله با سایر مراحل تعامل دارد.

تمرکز و توجیه مطالعه

زمینه‌های اساسی این مرحله تحقیق عبارت‌اند از:

  • انتخاب موضوع
  • تمرکز بر موضوع
  • آشنایی با تحقیقات قبلی
  • نقشه‌برداری از دیدگاه‌ها و مفاهیم احتمالی

انتخاب موضوع

مرحله اول پروژه تحقیقاتی شما بر انتخاب یک موضوع مناسب و معنی‌دار متمرکز است. شما باید موضوع را جالب بدانید زیرا خود انگیزشی (انگیزه شما) نیروی محرک اصلی در حفظ علاقه شما به موضوع در طول مدت فرایند تحقیق است. انتخاب موضوعی کاملاً ناآشنا توصیه نمی‌شود، زیرا زمانی که برای یادگیری اصول اولیه موضوع نیاز دارید، بر برنامه تحقیقاتی شما تأثیر منفی می‌گذارد.

هنگام انتخاب موضوع خود، باید توجه داشته باشید که داشتن یک سرپرست که موضوع را درک می‌کند، برای شما بسیار مفید خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم موضوعی را انتخاب کنید که مربوط به محورهای تحقیقاتی بخش یا مؤسسه شما باشد. در موارد نادر، ممکن است سازمانی از شما بخواهد که از طرف آن‌ها تحقیق کنید.

تمرکز بر موضوع

تمرکز بر موضوع به این معنی است که شما از یک دید وسیع به یک دید محدود و درنهایت به یک پدیده خاص منتقل خواهید شد. علایق تحقیقاتی شما بر نحوه محدود کردن تمرکز بر موضوع تأثیر می‌گذارد. ما به شما توصیه می‌کنیم نقطه‌نظر (جهت‌گیری) را انتخاب کنید که به نظر شما جالب و مفید است. مهارت‌ها و توانایی‌های شخصی شما و زمان در دسترس برای تحقیقات شما بر نحوه محدود کردن تمرکز موضوع و جهت‌گیری شما تأثیر می‌گذارد. نحوه و عمق تحقیقات شما در مورد موضوع تحقیق محدود شما به‌طور کلی به یک عامل بستگی دارد: شما باید دانش جدیدی تولید کنید که کاملاً متفاوت از تحقیقات قبلی است.

شما می‌توانید تمرکز خود را از طرق بی شماری از روش‌ها محدود کنید. به‌عنوان مثال، ممکن است در یک دوره زمانی خاص، جمعیت یا گروه خاصی از مردم، موقعیت جغرافیایی، ژانر خاصی از داده‌ها و … تمرکز کنید. همچنین می‌توانید با کاوش از یک نقطه خاص بر روی موضوع تحقیق تمرکز کنید. با یک مفهوم خاص و … .

آشنایی با تحقیقات قبلی

در فرایند انتخاب و تمرکز موضوع تحقیق و برنامه‌ریزی تحقیق، با ادبیات تحقیقاتی قبلی مرتبط با موضوع آشنا می‌شوید. خواندن ادبیات به شما امکان می‌دهد:

  • برای به دست آوردن بینش در مورد دیدگاه‌ها، مفاهیم، نظریه‌ها و روش‌هایی که سایر محققان برای تحقیق در این زمینه استفاده کرده‌اند؛
  • برای کشف این‌که کدام نوع دیدگاه، مفاهیم، نظریه‌ها و روش‌ها در تحقیق موضوع مفید است؛
  • برای جلوگیری از اشتباهات دیگر محققان در مورد مشکلات خاص تحقیق یا وسعت تمرکز؛
  • نقشه‌برداری از دیدگاه‌ها و مفاهیم احتمالی؛
  • برای علاقه‌مندی نسبت به تحقیقات قبلی.

نقشه‌برداری از دیدگاه‌ها و مفاهیم احتمالی

شما باید دریابید که کدام نقطه‌نظرات و مفاهیم برای موضوع تحقیق انتخابی شما مناسب است، زیرا باید تغییرات خود را ارائه دهید. منظور از دیدگاه، نزدیک شدن به موضوعی از دیدگاه خاص و تأکید بر تمرکزها و اهداف خاص است. مفهوم به معنای تعریف شفاهی یک ایده انتزاعی است که شامل معانی در زمینه و کاربرد خاص است. با مطالعه ادبیات تحقیق، متوجه خواهید شد که سایر محققان از کدام دیدگاه در تحقیق موضوع استفاده کرده‌اند و چه نوع مفاهیمی به موضوع مربوط است. نگاشتن همه دیدگاه‌ها و مفاهیم احتمالی، شما را قادر می‌سازد در مورد اینکه کدام دیدگاه‌ها و مفاهیم برای تحقیقات شما مناسب و ضروری هستند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره روش تحقیق

مشاوره روش تحقیق در کلینیک روش تحقیق

دسته بندی دوره‌ها