مقاله تحلیل مضمون محتوای «مردم» در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

مقاله تحلیل مضمون محتوای «مردم» در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
مقاله

مقاله تحلیل مضمون محتوای «مردم» در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)

در این مقاله، چیستی دال «مردم» در اندیشه سیاسی ایشان، با روش کیفی تحلیل مضمون و به‌کارگیری نرم‌افزار MAXQDA بررسی شده است.

مشخصات

نویسنده مسئول: جاویدی، رقیه

نویسنده: بهروزی لک، غلامرضا

علوم سیاسی – دانشگاه باقرالعلوم (ع) پاییز 1395 – شماره 75 رتبه علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)

چکیده

موضوع مقاله حاضر، تحلیل مضمون محتوای مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی است. ایده مردم در اندیشه و نظریه ایشان، ایده‌ای مهم و کلیدی است. اینکه از نظر امام، منظور از مردم چیست و چه مفهومی از آن در نظام سیاسی به کار برده شده است، نیازمند بررسی و پژوهش است.

در این مقاله، چیستی دال «مردم» در اندیشه سیاسی ایشان، با روش کیفی تحلیل مضمون و به‌کارگیری نرم‌افزار MAXQDA بررسی شده است. باتوجه‌به بررسی سخنان امام خمینی درباره ویژگی‌های مردم، حقوق ملت، جایگاه و نقش ملت در نظام اسلامی و شاخص‌های ملت در نظام اسلامی می‌توان نتیجه گرفت که ایشان در فرایند سیاسی و اجتماعی و نیز صحنه‌های مشارکتی و جمعی، افراد را به‌مثابه یک کل در نظر گرفته و آنها را با واژه «ملت» خطاب کرده‌اند.

در همین راستا، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی برای «ملت» در نظام اسلامی، جایگاه والایی قائل بود و سخن معروف ایشان که «میزان رأی ملت است»، تأیید این مطلب است و به ملتی اشاره دارد که به آگاهی سیاسی، بصیرت و بینش اجتماعی دست یافته است و با قرار گرفتن در فرایند سیاسی ـ اجتماعی، اقدام به عمل مشارکتی ـ جمعی می‌کند. از نظر ایشان، رأی و نظر چنین ملتی برای نظام اسلامی، میزان و معیار عمل و تصمیم‌گیری است.

روش‌شناسی

روش این مقاله، روش کیفی از نوع تحلیل مضمون است. تحقیقات کیفی در علوم اجتماعی رشد چشمگیری دارد. برای دستیابی به نتایج مفید و با معنا در تحقیقات کیفی، لازم است داده‌ها به‌صورت روشمند تحلیل شود و این امر، تنها با ثبت نظام‏مند  و تبیین روش‏های تحلیل و استفاده از ابزارهای کارآمد امکان‌پذیر است. این روش، جزء تحقیقات کیفی و روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده‌های کیفی است.

مشاهده مقاله: نورمگز

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره روش تحقیق

مشاوره روش تحقیق در کلینیک روش تحقیق

دسته بندی دوره‌ها