مقاله تحلیل پاسخ مغز به برندهای چای داخلی با رویکرد بازاریابی عصبی

مقاله تحلیل پاسخ مغز به برندهای چای داخلی با رویکرد بازاریابی عصبی
مقاله

مقاله تحلیل پاسخ مغز به برندهای چای داخلی با رویکرد بازاریابی عصبی

این تحقیق با رویکرد بازاریابی عصبی به تحلیل پاسخ مغز به برندهای چای داخلی پرداخته است. 10 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و در انتها از آزمون های آماری مانند آزمون ویلکاکسون استفاده شده است.

مشخصات

نویسنده مسئول: فدایی، مهدی

نویسنده: همایون فر، مهدی؛ صابر سمیعی، دانیال؛ بلگوری، فاطمه؛

مدیریت برند بهار 1400 – شماره 25 رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علوم)

 

چکیده

باتوجه‌ به اهمیت برندسازی کالاهای داخلی در عرصه رقابت بین‌الملل، پژوهش به دنبال بررسی این موضوع است که آیا میان معرفی برند چای داخلی با فعالیت مناطق مرتبط با تصمیم‌گیری و قضاوت در مغز (Fp1 و Fp2) ارتباط بیشتری وجود دارد یا طعم آن. به این منظور امواج مغزی دامنه آلفا و بتای 10 آزمودنی در سه وضعیت چشیدن ناآگاهانه طعم چای برند ناآشنا، چشیدن ناآگاهانه طعم چای برند موردعلاقه و چشیدن آگاهانه طعم چای برند موردعلاقه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج، بین فعالیت مغزی ناحیه Fp1 در زمان چشیدن چای موردعلاقه با آگاهی از برند و ناآگاهی از آن رابطه معنادار وجود دارد. همچنین، بین فعالیت مغزی ناحیه Fp1 و Fp2 در زمان چشیدن چای با برند ناآشنا و برند موردعلاقه در زمان آگاهی از برند رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که طعم و برند چای موردعلاقه بر فعالیت مغز تأثیر می‌گذارند، اما برند بیشتر از طعم محصول موجب افزایش فعالیت مغز در نواحی تصمیم‌گیری و قضاوت می‌گردد.

کلیدواژه‌ها:

برند، بازاریابی عصبی، طعم محصول، چای داخلی، الکتروآنسفالوگرام

روش‏‏‌شناسی

این پژوهش از نظر روش اجرا توصیفی – تجربی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها میدانی و آزمایشگاهی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مصرف‌کنندگان چای و نمونه آماری این پژوهش شامل مردان و زنان علاقه‌مند به برند مشخصی از چای لاهیجان در محدوده سنی ۲۳ تا ۳۹ سال به تعداد ۱۰ نفر شامل ۵ مرد و ۵ زن است که به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند و همگی آنان ساکن شهر رشت هستند. همه آزمودنی‌ها راست‌دست و از سلامت کامل روانی برخوردار بود، هیچ جراحتی در ناحیه سر و جمجمه نداشتند و دارای هیچ سابقه ناهنجاری عصبی شناختی، بینایی یا شنوایی نبودند.

برای جمع‌آوری داده‌ها از اتاق مخصوص ثبت سیگنال در پارک علمی و فن آوری استان گیلان استفاده شد و پس از آماده‌سازی محیط، توضیح کاملی در مورد ثبت فرکانس‌های مغزی و منشور اخلاقی بازاریابی عصبی به آزمودنی‌ها ارائه شد. سپس درحالی‌که کلاه الکتروآنسفالوگرامروی سر آزمودنی‌ها قرار داشت، ۳ نوع چای لاهیجان را بدون آگاهی از برندهایشان نوشیدند و در ادامه با آگاهی از برند، مجدداً چای با برند موردعلاقه خود را نوشیدند و عملیات ثبت فرکانس‌ها صورت گرفت. در این پژوهش برای ثبت فرکانس‌ها از دستگاه الکتروآنسفالوگرام به‌صورت ثبت سیگنال مغزی ۴ کاناله با دستگاه Open BCI استفاده شده است. از آنجایی که شرکت‏کنندگان در ۲ گام مورد آزمایش قرار گرفتند، ۴۰ داده برای آنالیز به دست آمد که پس از نرمال‌سازی داده‌ها و حذف آرتیفیکت‏ها از امواج در نهایت ۳۹ ثبت سالم جهت تحلیل و میانگین‌گیری استفاده شد. سپس از نرم‌افزار اکسل برای ترسیم نمودار، دسته‌بندی داده‌ها، مقایسه روند تغییرات داده‌ها و از نرم‌افزار SPSS برای بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها کولموگروف اسمیرنوف) و آزمون فرضیه‌های آماری آزمون من-ویتنی برای نمونه‌های مستقل و آزمون ویلکاکسون برای نمونه‌های مرتبط) استفاده شد. قابل‌ذکر است که پیش از پیاده‌سازی آزمایش، از روشن بودن هرگونه وسایل الکترونیکی هنگام ثبت فرکانس‌ها اطمینان حاصل شد.

مشاهده مقاله: نورمگز

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره روش تحقیق

مشاوره روش تحقیق در کلینیک روش تحقیق

دسته بندی دوره‌ها