پا‌یان‌نامه جامعه‌شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور

پایان نامه جامعه شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور
پایان‏‏‌نامه

پا‌یان‌نامه جامعه‌شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور

در این تحقیق با استفاده از الگوی جامعه‌شناسی شخصیت به تحلیل و بررسی شخصیت‌های زن در سووشون و جزیره سرگردانی پرداخته ایم.

مشخصات

پژوهشگر: زینب خواجه بهرامی

استاد راهنما: دکتر صدیقه علیپور

استاد مشاور: دکتر هوشمند اسفندیارپور

غیر دولتی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد بردسیر- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- 1391- [کارشناسی ارشد]

چکیده

موضوع: جامعه‌شناسی شخصیت زن در آثار سیمین دانشور (سووشون و جزیره سرگردانی)

جامعه شناسی یکی از رشته‌های علوم اجتماعی است که پدیده‌های اجتماعی که در جامعه تحول یافته با روش علمی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد. مفهوم شخصیت همانند مفهوم انسان در ادبیات به صورت گوناگون مفهوم‌سازی می‌شود. الگوی مفهومی ما از شخصیت مبتنی بر دیدگاه جامعه‌شناختی است. در این تحقیق با استفاده از الگوی جامعه‌شناسی شخصیت به تحلیل و بررسی شخصیت های زن در سووشون و جزیره سرگردانی پرداخته‌ایم. زیرا با استفاده از این الگو به راحتی می‌توانستیم اعمال و شخصیت‌های زن در این دو رمان را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم .

در این پژوهش رمان سووشون و جزیره سرگردانی مسأله سیاست، آزادی، استعمار و تبعیض و سرگردانی انسان مدرن، توسعه، سنت و … و روایت‌های این دو رمان در مرکز توجه قرار گرفته است.

یافته‌ها: نتیجه‌گیری می‌شود که زنان توانسته‌اند شایستگی‌ها و قابلیت‌های خود را در عرصه‌های اجتماعی با زبان و بیان آشکار کنند و پا به پای مردان در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها حضور فعال و دخالت خود را نشان بدهند.

روش‌شناسی

روش تحقیق دراین پایان نامه توصیفی-تحلیلی است. در این تحقیقات نوعآ از روش‌های مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی متون و محتوای مطالب و نیز روش‌های میدانی نظیر پرسشنامه و مصاحبه و مشاهده استفاده می‌شود.

مشاهده پایان‌نامه: کالج پروژه

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره روش تحقیق

مشاوره روش تحقیق در کلینیک روش تحقیق

دسته بندی دوره‌ها