دستهبندی، طبقهبندی و نوعشناسی
10 تیر 1401 1401-11-29 13:42دستهبندی، طبقهبندی و نوعشناسی
رئوس مطالب:
دستهبندی، طبقهبندی و نوعشناسی
دستهها، طبقهها و انواع، یكی از اهداف اساسی در تحقیقهای علوم انسانی دستهبندی، طبقهبندی و ویژگیهای متنوع نمونهها، کیفیتها و مفاهیم مربوط به پدیده موردتحقیق است. هدف تحقیق ممكن است افزایش فهم و درك نسبت به پدیده انتخاب شده از طریق طبقهبندی سیستماتیك یا تعیین نمونه باشد. طبقهبندی ممكن است براساس تجزیهوتحلیل موضوعی باشد، كه از این طریق شما سعی میکنید یك موضوع مطرح شده خاص از پدیده انتخاب شده یا ویژگیهای آن را پیدا كنید. طبقهبندی، اطلاعات را در مورد پدیده انتخاب شده به دستهها، گروهها و طبقات مختلف تقسیم میکند. شکلهای ردهبندی انواع پدیده یا ویژگیهایشان را تعمیم میدهند. ردهبندی یا طبقهبندی همچنین میتواند از اهداف ثانویه تحقیق باشد كه درك درست و عمیقتری از پدیده انتخاب شده میدهد.
نوعشناسی تحقیق
تحقیق در مورداستفاده از روشهای تثبیت شده برای بررسی دقیق یک مشکل یا سؤال باهدف ایجاد دانش جدید در مورد آن است. این ابزاری حیاتی برای پیشرفت علمی است؛ زیرا به محققان اجازه میدهد تا فرضیهها را بر اساس پارامترها، محیطها و مفروضات کاملاً تعریفشده اثبات یا رد کنند. به همین دلیل، ما را قادر میسازد تا با اطمینان به دانش کمک کنیم، زیرا امکان تأیید و تکرار تحقیقات را فراهم میکند.
دانستن انواع تحقیق و اینکه هرکدام از آنها بر روی چه چیزی تمرکز میکنند به شما امکان میدهد پروژه خود را بهتر برنامهریزی کنید، از مناسبترین روشها و تکنیکها استفاده کنید و یافتههای خود را بهتر به سایر محققان و ناظران منتقل کنید.
روشی برای توصیف گروههایی از پاسخدهندگان که خوشههای متفاوتی از رفتارها، نگرشها یا دیدگاههای جهان را نشان میدهند.
یک نوعشناسی بهطورکلی شامل مجموعهای از نامهای توصیفی یا “انواع” است که به طرحهای کوچک رفتار و/یا نگرشهای معمول برای هر گروه پیوست میشود. گونهشناسیها ممکن است بر اساس برخی رفتارهای خاص (آشپزهای سرگرمکننده آخر هفته در مقابل آشپزهای عملگرای روزمره) یا بر اساس پاسخ به برند مشتری (جوان مشتاقان و ردکنندههای شکاک) باشد. اما آنها میتوانند بسیار فراتر رفته و ادعا کنند نگرشها و سبکهای زندگی بسیار گستردهتری را دستهبندی میکنند.
گونهشناسیها در تحقیقات بازار بسیار محبوب و بسیار مفید بودهاند، اما بر این فرض تکیه میکنند که افراد دارای نگرشها، الگوهای مصرف و هویت پایدار هستند، مفروضاتی که اکنون به طور فزایندهای مورد تردید قرار میگیرند.
طبقهبندی تحقیق
این فرایند مرتبسازی دادهها به گروههای همگن (مشابه) باتوجهبه ویژگیهای مشترک آنها است. دادههای خام را نمیتوان بهراحتی درک کرد و برای تجزیهوتحلیل و تفسیر بیشتر مناسب نیست. ترتیب دادهها به کاربران در مقایسه و تجزیهوتحلیل کمک میکند. بهعنوانمثال، جمعیت یک شهر را میتوان بر اساس جنسیت، سن، وضعیت تأهل و غیره طبقهبندی کرد. در واقع طبقهبندی روشی است که دادهها را در طبقههای مختلف مرتب میکند تا به دادههای جمعآوریشده شکل مشخص و ساختاری منسجم بدهد و استفاده از آنها را به سیستماتیکترین و مؤثرترین شکل تسهیل کند. این فرایند گروهبندی دادههای آماری تحت گروههای مختلف همگن قابلدرک بهمنظور تفسیر راحت است. یکنواختی صفات، معیار اصلی طبقهبندی است و گروهبندی دادهها بر اساس شباهت انجام میشود. طبقهبندی زمانی ضروری میشود که در دادههای جمعآوری شده برای ارائه و تجزیهوتحلیل معنادار تنوع وجود داشته باشد. بااینحال، باتوجهبه ارائه همگن دادهها، طبقهبندی ممکن است غیرضروری باشد.
اهداف طبقهبندی
- برای گروهبندی دادههای ناهمگن تحت گروه همگن ویژگیهای مشترک.
- به تشابه تسهیلات گروههای مختلف؛
- برای تسهیل مقایسه مؤثر؛
- ارائه تاریخهای پیچیده، تصادفی و پراکنده بهصورت مختصر، منطقی، همگن و قابلفهم.
- برای حفظ وضوح و سادگی دادههای پیچیده؛
- شناسایی متغیرهای مستقل و وابسته و ایجاد ارتباط بین آنها.
- ایجاد یک ماهیت منسجم برای دادههای متنوع برای تجزیهوتحلیل مؤثر و منطقی؛
- برای کمیسازی منطقی و مؤثر
یک دستهبندی خوب باید دارای ویژگیهای وضوح، همگنی و برابری مقیاس، هدفمندی، دقت، ثبات، انعطافپذیری و عدم ابهام باشد.
انواع طبقهبندی
طبقهبندی بر دو نوع است، یعنی طبقهبندی کمی که بر اساس متغیر یا کمیت است و طبقهبندی کیفی (طبقهبندی بر اساس صفات). اولی روش گروهبندی متغیرها است، مثلاً کمیکردن متغیرها در گروههای منسجم، درحالیکه دومی دادهها را بر اساس ویژگیها یا کیفیتها گروهبندی میکند. مجدداً، ممکن است طبقهبندی چندگانه یا طبقهبندی دوگانه باشد. اولی روشی است که بر اساس برخی کیفیتها یا صفات گروههای زیادی (بیش از دو) ساخته میشود، درحالیکه دسته دوم بر اساس وجود یا عدم وجود کیفیت معین به دو گروه تقسیم میشود. گروهبندی کارگران یک کارخانه تحت گروههای مختلف درآمدی (فاصله طبقاتی) دارای طبقهبندیهای متعددی است و تبدیل دو گروه به کارگران ماهر و کارگران غیرماهر یک طبقهبندی دوگانه است. شکل جدولی این دستهبندی بهعنوان سریهای آماری شناخته میشود که ممکن است شامل یا انحصاری باشد.
دادههای طبقهبندی شده ممکن است بهصورت جدولی (جدول) در ستونها و ردیفها مرتب شوند. جدولبندی سادهترین راه برای مرتبکردن دادهها است، بهطوریکه هرکسی بتواند آن را به سادهترین روش درک کند. این سیستماتیکترین راه برای ارائه دادههای عددی به شکلی بهراحتی قابلدرک است. ارائه واضح و ساده دادهها، بیان واضح مفاهیم و مقایسه آسانتر و راحتتر را تسهیل میکند. میتواند جداول ساده یا پیچیده و جداول باهدف کلی یا خلاصه وجود داشته باشد. طبقهبندی و جدولبندی رویدادهای وابسته به هم در یک تحقیق هستند.
دستهبندی تحقیق
دستههای تحقیقاتی در ابعاد، حوزهها و موضوعات تحقیقات علمی را نشان میدهند و میتوانند به وسعت «مهندسی» یا «شیمی» یا بهاندازه انواع خاصی از بیماریها مانند «بیماریهای عفونی نوظهور» یا «اثرات آلودگی هوای داخلی بر سلامتی» باشند.
ما تعدادی سیستم طبقهبندی (مجموعه دستهبندیهای تحقیقاتی) را تعبیه کردهایم و بهمرورزمان تعداد و دامنه آنها را افزایش خواهیم داد. تعدادی از مزایای استفاده از سیستمهای طبقهبندی از قبل موجود وجود دارد:
- شما میتوانید آنها را همراه با کلمات کلیدی و جستجوهای انتزاعی یا سایر سیستمهای طبقهبندی استفاده کنید. این بدان معنی است که همیشه لازم نیست هنگام جستجوی نتایج خاص یک پرسوجو کامل و پیچیده ایجاد کنید.
- آنها توسط کارشناسان موضوع نگهداری میشوند. حاکمیت از خارج کنترل میشود.
- آنها عموماً موضوعات راهنمایی برای استفاده دارند. بهعنوانمثال، معنای دقیق و دامنه یک اصطلاح و قوانین حاکم بر تعداد شرایط در هر کمکهزینه، به این معنی که شما میدانید از بازده چه انتظاری دارید.
- استفاده از آنها اغلب در حال حاضر بسیار گسترده است.
منابع:
- https://www.aqr.org.uk/
- www.discoverphds.com
- www.mbaknol.com
- dimensions.freshdesk.com