بررسی ارتباطات و روابط
10 تیر 1401 1401-11-29 13:47بررسی ارتباطات و روابط
رئوس مطالب:
بررسی ارتباطات و روابط
روابط و ارتباطات، اغلب هدف تحقیق در علوم انسانی بررسی روابط بین پدیدهها یا معانی است. اهداف تحقیق میتواند براساس مشاهداتی كه ارتباطات یا روابط معنایی بین پدیدهها را نشان میدهد باشد. هدف تحقیق میتواند همچنین بررسی شدت روابط و معانی باشد. ارائه ارتباطات و روابط برای روشنی تحلیل علی، نامناسب است.
منظور از ارتباط میان پدیدهها یا متغیرها چیست؟
درک رابطه بین متغیرها برای نتیجهگیری صحیح از تجزیه و تحلیل آماری بسیار مهم است. رابطه بین متغیرها تعیین میکند که چگونه به نتیجه گیری درست میرسیم. بدون درک این موضوع، میتوانید در دام بسیاری از مشکلاتی بیفتید که با تجزیه و تحلیل آماری همراه است و نتایج اشتباه را از دادههای شما استنباط میکند. انواع مختلفی از روابط بین متغیرها وجود دارد. قبل از نتیجه گیری، ابتدا باید بفهمید که چگونه یک متغیر با دیگری تغییر میکند.
در علوم اجتماعی، همه چیز بسیار پیچیده تر میشود؛ زیرا ممکن است پارامترها مستقیماً مرتبط باشند یا نباشند. تنها زمانی که تغییر در یک متغیر واقعاً باعث تغییر در پارامتر دیگر شود، رابطه علّی وجود دارد. در غیر این صورت، صرفاً یک همبستگی است. همبستگی دلالت بر علیت ندارد. یک مثال معروف برای اثبات این موضوع: افزایش فروش بستنی نشاندهنده ارتباط قوی با مرگ و میر ناشی از غرق شدن است. بدیهی است که این نتیجه گیری اشتباه است که مصرف بستنی باعث غرق شدگی میشود. توضیح این است که در تابستان، زمانی که افراد بیشتری به ساحل و دیگر آبها میروند، بستنی بیشتری فروخته میشود و در نتیجه مرگ و میر ناشی از غرق شدن افزایش مییابد.
همبستگی بین متغیرها میتواند مثبت یا منفی باشد. همبستگی مثبت به معنی افزایش یک کمیت باعث افزایش مقدار دیگر میشود در حالی که در همبستگی منفی افزایش یک متغیر باعث کاهش دیگری میشود. درک رابطه بین متغیرها برای نتیجهگیری صحیح مهم است.
به عنوان یک محقق، نگاه کردن به روابط بین سازههای روانشناختی میتواند به من اطلاعات زیادی در مورد چگونگی تأثیر برخی نگرانیها و رفتارهای سلامت روان بر افراد با توجه به سطوح رفتاری و عاطفی بگوید. به عنوان مثال، آیا فردی که سطح ارتباط اجتماعی و حمایت بیشتری دارد، احساس خوشبختی بیشتری دارد؟ آیا افرادی که سطح ذهن آگاهی بیشتری دارند، سطح استرس درک شده کمتری دارند؟ اینها سوالاتی هستند که با استفاده از تحلیل همبستگی میتوان به آنها پاسخ داد.
نمونه تحقیق بررسی روابط و ارتباطات
- عنوان مقاله: بررسی تأثیر مزاجهای چهارگانه طب اسلامیبر سبک رهبری
- چکیده مقاله: در این پژوهش، اثرگذاری مزاجهای بلغم، صفرا، سودا و دم، بر سبکهای رهبری تحول گرا، تبادل گرا و عدم مداخله که متأثر از ویژگیهای رفتاری افراد است، مورد مطالعه قرار گرفت. بنگاههای مستقر در پارک علم وفناوری شهر پردیس، به عنوان جامعه آماری درنظر گرفته شده و 462 نفر، درقالب 80 شرکت و در دو بخش کارمندان و مدیران، به عنوان حجم نمونه، مطالعه شدند. مدل پژوهش ازطریق نرم افزار اسمارت پی ال اس تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش، مزاجهای صفرا و سودا بر سبک رهبری تحول گرا مؤثرند که البته اثرگذاری این دو مزاج دارای تفاوت معنی دار است و شدت اثرگذاری مزاج صفراوی بیشتر از مزاج سوداست. از سوی دیگر، مزاجهای سودا و دم، بر سبک رهبری تبادل گرا اثرگذارند. اثرگذاری این دو مزاج نیز دارای تفاوت معنی دار بوده و شدت اثرگذاری مزاج سوداوی، بیشتر از مزاج دم است. همچنین، مزاجهای بلغم، سودا و دم، بر سبک رهبری عدم مداخله مؤثرند و نیز دارای تفاوت معنی دار در اثرگذاری بوده و به ترتیب، مزاجهای بلغم، دم و سودا، دارای بیشترین اثرگذاری هستند. بنابر نتایج حاصل، تحول در فرایند گزینش مدیران و سنجش مزاج آنها جهت انتصاب مناسب در جایگاههای مدیریتی باتوجه به ویژگیهای مزاجی، بسیار ضروری است.
منابع:
- explorable.com
- iedunote.com
- usq.pressbooks.pub
- link.springer.com
- ensani.ir