مطالعه موردی
14 تیر 1401 1401-11-29 16:00مطالعه موردی
رئوس مطالب:
مطالعه موردی
مطالعه موردی شما را قادر میسازد از یك موضوع خاص و یا از یك گروه تعریف شده از اشیاء درك عمیقی به دست آوردید. مطالعه موردی در یك مورد باهدف تولید اطلاعات دقیق و فشرده از مورد انتخاب شده، تمركز میکند. ویژگیهای اصلی مطالعه موردی تمركز محدود است، كه منجر به این میشود كه شما درك عمیقی از این پدیده به دست آورید و شما را قادر میسازد تا یك تفسیر خاص از این پدیده را در یك زمینه خاص به دست آورید. هدف مطالعه موردی باید بررسی پویایی، فرایندها و ساختار پدیده در حالتی كه نتایج حاصل از این تحقیق در زمینههای گستردهتر اجتماعی و فرهنگی معتبر هستند باشد. به این ترتیب، نتایج حاصل از یك مطالعه موردی ممكن است برخی از تعمیمهای مربوط به پدیده باشد. بهعنوان یك استراتژی تحقیق، مطالعه موردی چارچوب بدون محدودیتی دارد، كه شما را قادر به استفاده و انتخاب هر روش مناسبی برای تجزیهوتحلیل میکند.
تعریف
مطالعه موردی مطالعه دقیق یک موضوع خاص است، مانند یک شخص، گروه، مکان، رویداد، سازمان یا پدیده. مطالعات موردی برای توصیف، مقایسه، ارزیابی و درک جنبههای مختلف یک مسئله تحقیقاتی خوب هستند. مطالعات موردی معمولاً در تحقیقات اجتماعی، آموزشی، بالینی و تجاری استفاده میشود.
طرح تحقیق موردی معمولاً شامل روشهای کیفی است، اما گاهی اوقات از روشهای کمی نیز استفاده میشود.
چه زمانی سراغ مطالعه موردی برویم؟
مطالعه موردی یک طرح تحقیقی مناسب زمانی است که میخواهید دانشی عینی، متنی و عمیق در مورد موضوعی خاص در دنیای واقعی کسب کنید. این به شما امکان میدهد ویژگیها، معانی و مفاهیم کلیدی مورد را کشف کنید.
مطالعات موردی اغلب انتخاب خوبی در پایان نامهها هستند. آنها پروژه شما را متمرکز و قابل مدیریت نگه میدارند زمانی که شما زمان یا منابع لازم برای انجام تحقیقات در مقیاس بزرگ را ندارید.
شما ممکن است فقط از یک مطالعه موردی پیچیده استفاده کنید که در آن یک موضوع واحد را عمیقاً بررسی کنید، یا مطالعات موردی متعددی را برای مقایسه و روشن کردن جنبههای مختلف مشکل تحقیق خود انجام دهید.
مراحل انجام مطالعه موردی
یک مورد را انتخاب کنید
هنگامیکه بیان مسئله و سؤالات تحقیق خود را ایجاد کردید، باید آماده انتخاب مورد خاصی باشید که میخواهید روی آن تمرکز کنید. یک مطالعه موردی خوب باید این پتانسیل را داشته باشد که:
- بینشهای جدید یا غیرمنتظره را در مورد موضوع ارائه دهد.
- فرضیات و نظریههای موجود را به چالش بکشد.
- راهکارهای عملی را برای حل یک مشکل پیشنهاد کند.
- مسیرهای جدیدی را برای تحقیقات آینده باز کند.
برخلاف تحقیقات کمی یا تجربی، یک مطالعه موردی قوی نیازی به نمونه تصادفی یا نماینده ندارد. در واقع، مطالعات موردی اغلب عمداً بر موارد غیرمعمول، نادیده گرفته شده یا دور از دسترس متمرکز میشوند که ممکن است نور جدیدی بر مشکل تحقیق بتاباند. با این حال، شما همچنین میتوانید یک مورد رایج یا معرف را انتخاب کنید.
یک چارچوب نظری بسازید
در حالی که مطالعات موردی بیشتر بر جزئیات عینی تمرکز میکنند تا نظریههای عمومی، معمولاً باید ارتباطی با نظریه در این زمینه داشته باشند. به این ترتیب مطالعه موردی فقط یک توصیف مجزا نیست، بلکه در دانش موجود در مورد موضوع ادغام میشود. ممکن است هدفش این باشد:
- یک نظریه را با نشان دادن اینکه چگونه مورد تحت بررسی را توضیح میدهد، مثال بزند.
- با کشف مفاهیم و ایدههای جدیدی که نیاز به ترکیب دارند، یک نظریه را گسترش دهد.
- یک نظریه را با بررسی یک مورد پرت که با مفروضات تثبیت شده مطابقت ندارد، به چالش بکشد.
برای اطمینان از اینکه تجزیه و تحلیل شما از مورد، دارای پایه علمیمحکمی است، باید منابع مرتبط با موضوع را بررسی کنید و یک چارچوب نظری ایجاد کنید. این به معنای شناسایی مفاهیم و نظریههای کلیدی برای هدایت تحلیل و تفسیر شماست.
دادههای خود را جمعآوری کنید
روشهای تحقیقاتی مختلفی وجود دارد که میتوانید برای جمعآوری دادهها در مورد موضوع خود استفاده کنید. مطالعات موردی تمایل دارند بر روی دادههای کیفی با استفاده از روشهایی مانند مصاحبه، مشاهده، و تجزیه و تحلیل منابع اولیه و ثانویه (مانند مقالات روزنامه، عکسها، سوابق رسمی) تمرکز کنند. گاهی اوقات یک مطالعه موردی نیز دادههای کمی را جمعآوری میکند. هدف این است که تا حد امکان درک کاملی از پدیده و زمینه آن به دست آوریم.
مورد را توصیف و تجزیه و تحلیل کنید
در نوشتن مطالعه موردی، باید تمام جنبههای مرتبط را گرد هم آورید تا تصویری کامل از موضوع ارائه دهید.
نحوه گزارش یافتههای خود به نوع تحقیقی که انجام میدهید بستگی دارد. برخی از مطالعات موردی مانند یک مقاله یا پایان نامه علمیاستاندارد، با بخشها یا فصلهای جداگانه برای روشها، نتایج و بررسیها ساختار یافتهاند.
برخی دیگر به سبک رواییتری نوشته شدهاند و هدف آن بررسی موضوع از زوایای مختلف و تحلیل معانی و مفاهیم آن (مثلاً با استفاده از تحلیل متن یا تحلیل گفتمان) است.
با این حال، در همه موارد، اطمینان حاصل کنید که جزئیات زمینهای را در مورد پدیده ارائه میدهید، آن را به ادبیات و تئوری متصل میکنید، و در مورد اینکه چگونه آن را در الگوها یا بحثهای گستردهتر میگنجانید، بحث کنید.