تحقیق قومنگاری
15 تیر 1401 1401-11-29 16:42تحقیق قومنگاری
رئوس مطالب:
تحقیق قومنگاری
تحقیق قومنگاری شما را قادر به توصیف و تشریح فعالیتهای انسان و همچنین بهعنوان شكلی از تفسیرها و دیدگاهها در چارچوب محیط اجتماعی میکند. هدف شما به دست آوردن یك درك كلی و توصیف پدیده انتخاب شده است. شما در ابتدا مشاهدات خود را از دیدگاههای متعددی از یك جامعه قومی و محیط آن میسازید. شما میتوانید مشاهدات را در محیطهای قومی و در تعاملات با جامعه بسازید. استراتژی تحقیق قومنگاری بین موقعیت داخلی و خارجی تحقیقگر متفاوت خواهد بود. شما در موقعیت خارجی سعی میکنید از مناسبات فرهنگی خود فاصله بگیرید و جامعه موردتحقیق را بهعنوان یك مشاهدهگر خارجی ببینید. شما در موقعیت داخلی بهشدت بازندگی جامعه موردتحقیق مشاركت و همدلی میکنید. شما میتوانید در این تحقیق، هر یك از روشهای تجزیهوتحلیل مناسب را انتخاب و به كار برید.
قومنگاری چیست؟
قومنگاری روشی کیفی برای جمعآوری دادهها است که اغلب در علوم اجتماعی و رفتاری مورد استفاده قرار میگیرد. دادهها از طریق مشاهدات و مصاحبه جمعآوری میشوند، که سپس برای نتیجه گیری در مورد نحوه عملکرد جوامع و افراد استفاده میشود. قوم نگاران به جای تلاش برای دستکاری آن در آزمایشگاه، زندگی را همانطور که اتفاق میافتد مشاهده میکنند.
قوم نگاری شامل غوطه ور شدن در یک جامعه یا سازمان خاص برای مشاهده رفتار و تعاملات آنها از نزدیک است. واژه قوم نگاری نیز به گزارش مکتوب پژوهشی اطلاق میشود که قوم نگار پس از آن تهیه میکند. قوم نگاری یک روش تحقیق انعطاف پذیر است که به شما امکان میدهد درک عمیقی از فرهنگ مشترک، قراردادها و پویاییهای اجتماعی یک گروه به دست آورید. با این حال، برخی از چالشهای عملی و اخلاقی را نیز شامل میشود.
قوم نگاری، به بیان ساده، مطالعه افراد در محیط خود از طریق استفاده از روشهایی مانند مشاهده مشارکتی و مصاحبه حضوری است. قومنگاری شباهتها و تفاوتهای فرهنگی را از طریق کار میدانی تجربی مستند میکند و میتواند به تعمیمهای علمی در مورد رفتار انسان و عملکرد سیستمهای اجتماعی و فرهنگی کمک کند. از آنجایی که انسان شناسی به عنوان یک رشته، جامع نگر است (به این معنا که به گذشته، حال و آینده یک جامعه در طول زمان و مکان مینگرد)، قومنگاری به عنوان یک گزارش دست اول و دقیق از یک جامعه یا افراد خاص تلاش میکند تا درک جامعی از شرایط به دست آورد. قوم شناسان به شیوه زندگی مردمیکه هم مردم و هم مردم شناسان میبینند، نگاه میکنند و ثبت میکنند.
قومنگاری برای چه مواردی استفاده میشود؟
تحقیقات قومنگاری در زمینه انسانشناسی سرچشمه میگیرد و اغلب شامل یک انسانشناس میشود که برای مدت طولانی با یک جامعه قبیلهای منزوی زندگی میکند تا فرهنگ آنها را درک کند. این نوع تحقیقات گاهی ممکن است سالها طول بکشد. برای مثال، کالین ام. ترنبول به مدت سه سال با قوم امبوتی زندگی کرد تا قوم نگاری مردم جنگل را بنویسد.
امروزه قومنگاری یک رویکرد رایج در زمینههای مختلف علوم اجتماعی است، نه فقط مردم شناسی. نه تنها برای مطالعه فرهنگهای دور یا ناآشنا، بلکه برای مطالعه جوامع خاص در جامعه خود محقق نیز استفاده میشود. به عنوان مثال، تحقیقات قوم نگاری (که گاهی اوقات به آن مشاهده مشارکتی میگویند) برای بررسی هواداران فوتبال، کارکنان مرکز تماس و افسران پلیس استفاده شده است.
مزایا و معایب قومنگاری
مزیت اصلی قوم نگاری این است که به پژوهشگر دسترسی مستقیم به فرهنگ و شیوههای یک گروه میدهد. این یک رویکرد مفید برای یادگیری دست اول در مورد رفتار و تعامل افراد در یک زمینه خاص است. با غوطه ور شدن در یک محیط اجتماعی، ممکن است به اطلاعات معتبرتری دسترسی داشته باشید و به طور خود به خود پویاییهایی را مشاهده کنید که نمیتوانستید به سادگی با پرسیدن در مورد آنها پی ببرید. قومنگاری نیز روشی باز و منعطف است. هدف آن به جای تأیید یک نظریه کلی یا آزمایش یک فرضیه، ارائه روایتی غنی از یک فرهنگ خاص است که به شما امکان میدهد بسیاری از جنبههای مختلف گروه و محیط را بررسی کنید.
قومنگاری روشی زمان بر است. برای اینکه خود را در محیط قرار دهید و مشاهدات کافی برای ایجاد یک تصویر معرف جمعآوری کنید، میتوانید انتظار داشته باشید حداقل چند هفته، حتی به احتمال زیاد چندین ماه وقت بگذارید. این غوطهوری طولانی مدت میتواند چالش برانگیز باشد و نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. تحقیقات قوم نگاری میتواند خطر سوگیری ناظران را به همراه داشته باشد. نوشتن یک قوم نگاری شامل تفسیر ذهنی است و حفظ فاصله لازم برای تجزیه و تحلیل گروهی که در آن قرار دارید میتواند دشوار باشد. اغلب ملاحظات اخلاقی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند: برای مثال، در مورد نحوه افشای نقش شما برای اعضای گروه، یا در مورد مشاهده و گزارش اطلاعات حساس.
چه زمانی باید در تحقیقات خود از قومنگاری استفاده کنید؟
اگر دانشجویی هستید که میخواهید از تحقیقات قومنگاری در مقاله یا پایاننامهتان استفاده کنید، ارزش این را دارد که از خود بپرسید که آیا این رویکرد درستی است یا خیر:
- آیا اطلاعات مورد نیاز شما میتواند به روش دیگری (مثلاً نظرسنجی، مصاحبه) جمعآوری شود؟
- دسترسی به جامعهای که میخواهید مطالعه کنید چقدر دشوار خواهد بود؟
- دقیقاً چگونه تحقیق خود را انجام خواهید داد و در چه بازه زمانی؟
- چه مسائل اخلاقی ممکن است ایجاد شود؟
اگر تصمیم به انجام قوم نگاری دارید، عموماً بهتر است یک گروه نسبتاً کوچک و به راحتی در دسترس انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که تحقیق در یک بازه زمانی محدود امکان پذیر است.
قومنگاری کلاسیک و معاصر
تحقیقات قوم نگاری کلاسیک شامل توصیف دقیق کل یک فرهنگ در خارج از کشور مبدأ محقق است. به طور سنتی، کسانی که در تحقیقات قوم نگاری شرکت میکنند، سالها را در محل مطالعه میگذرانند، که به آن “حوزه” نیز میگویند. در نتیجه زمان صرف شده برای زندگی در میان جوامع، قومنگاران توانستهاند توصیفهای فرهنگی مکتوب قطوری که به عنوان قوم نگاری شناخته میشوند، تولید کنند که اطلاعات موجود در این زمینه را به هم منتقل میکند.
تحقیقات قوم نگاری معاصر دارای بعد دیگری است که نه تنها به افراد خارج از شهرستان مبدأ محقق نگاه میکند، بلکه به دنبال درک بهتر افرادی است که در شهرستان مبدا ساکن هستند. تحقیقات قومنگاری معاصر به آنچه ممکن است برای کسانی که در یک جامعه زندگی میکنند عادی یا پیش پا افتاده تلقی شود، میپردازد، برای مثال مراکز خرید، شرکتها، شهرکها، شهرها، فضای مجازی، زبالهها، کتابخانهها، پارکها و غیره. تحقیقات قومنگاری معاصر نیز با تحقیقات قومنگاری کلاسیک در که محققان ممکن است زمان محدودی برای انجام تحقیقات داشته باشند. با این حال، این چیزی از کیفیت کار تولید شده کم نمیکند. گزارشهای قومنگاری، کلاسیک و معاصر، هم توصیفی و هم تفسیری هستند. توصیفی، زیرا جزئیات بسیار حیاتی است، و تفسیری زیرا مردمنگار باید اهمیت آنچه را که مشاهده میکند بدون جمعآوری اطلاعات آماری گسترده تعیین کند.
نکات موردتوجه در تحقیق قومنگاری
هنگامیکه یک قوم شناس در یک جامعه ادغام میشود، با افراد زیادی صحبت میکند تا با شیوه زندگی آنها آشنا شود و ایدههای تحقیق را اصلاح کند. همه افرادی که یک قوم شناس با آنها تعامل دارد، لزوماً در مطالعه پژوهشی شرکت نمیکنند. مشارکت بستگی به نوع اطلاعات جمعآوری شده و نحوه ثبت دادهها دارد. اگر اطلاعاتی را ثبت میکنید که مختص یک شخص و درباره تجربیات و نظرات آن شخص است، و اگر بتوان آن اطلاعات را با شخص خاصی (چه ناشناس یا غیر ناشناس) شناسایی کرد، آن شخص در مطالعه شرکت میکند. به عنوان مثال، صحبت کردن با فردی در اتوبوس در مورد سیاستها و فضای عمومیاتوبوس، این مکالمه را به عنوان بخشی از جنبه موضوعات انسانی تحقیق شما واجد شرایط نمیکند. صحبت کردن با همان فرد در مورد تجربیات خاص خود به عنوان مسافر در اتوبوس و ثبت آن اطلاعات در یادداشتهای خود، آن فرد را به عنوان شرکتکننده در مطالعه واجد شرایط میکند. بسته به این که آیا اطلاعات شناسایی درباره شخص و احتمال آسیب رساندن به فرد را جمعآوری میکنید، تعیین میکند که چه سطحی از اطلاعات رضایت را باید ارائه دهید و چگونه باید مستند شود. درک اینکه چه زمانی یک فرد شرکتکننده میشود به شما کمک میکند تا بفهمید چه زمانی باید از آن شخص رضایت بگیرید یا چه زمانی میتوان یک تعامل را فقط به عنوان یک مکالمه معمولی تعریف کرد.
مردمنگاران اغلب در سطح بسیار صمیمیبا شرکتکنندگان خود درگیر هستند و میتوانند دادههای حساسی را در مورد آنها جمعآوری کنند، بنابراین مهم است که مناطق و موقعیتهایی را که ممکن است برای شرکتکنندگان مخاطرهآمیز باشد شناسایی کرده و رویههایی برای کاهش خطر ایجاد کنند. شرکت کنندگان در مطالعات قوم نگاری ممکن است در معرض آسیبهای قانونی، اجتماعی، اقتصادی، روانی و جسمیباشند. یک فرآیند رضایت که به خوبی طراحی شده باشد میتواند راهی آسان برای کاهش خطر در یک مطالعه باشد. برای شرکتکنندگانی که رضایت آنها دارای محدودیتهایی است (به عنوان مثال کودکان، زندانیان، سایر شرکتکنندگان آسیبپذیر)، ممکن است برای تسهیل فرآیند رضایت، الزامات دیگری ایجاد شود، مانند ارائه فرم رضایت برای یک خردسال و کسب رضایت والدین (اگرچه ممکن است لازم باشد این فرآیند را طوری اصلاح کنید که از نظر فرهنگی مناسب باشد).
برخی از شرکتکنندگان ممکن است به دلیل شخصیت و موقعیتی که در آن زندگی میکنند، نسبت به خطر بسیار حساس باشند و ممکن است لازم باشد در جایی که احتمال آسیب زیاد است، برای شرکتکنندگان تسهیلات بیشتری ایجاد کنید. اغلب پتانسیل آسیبرسانی یک شرکتکننده زمانی پایان نمییابد که تعامل شما به پایان برسد. حفاظت از موادی که جمعآوری میکنید برای محافظت از شرکت کنندگان شما در برابر آسیب ادامه مییابد. از دست دادن محرمانگی خطری است که شرکت کنندگان ممکن است هنگام شرکت در یک مطالعه قوم نگاری با آن مواجه شوند. در برخی موارد، شرکت کنندگان ممکن است علاقه ای به محرمانه نگه داشتن اطلاعات خود نداشته باشند، اما مهم است که گفتگوی واضحی با شرکت کنندگان داشته باشید تا آنها پیامدهای به اشتراک گذاری دادههای خود را با شما درک کنند. شناسایی نیازهای شرکت کنندگان و اصلاح رویکرد خود به منظور تطبیق با این نیازها به محافظت از شرکت کنندگان در برابر آسیب در نتیجه شرکت در مطالعه شما کمک میکند.
چند تمایز کلیدی در قوم نگاری وجود دارد که به آگاهی دادن به رویکرد محقق کمک میکند: تنظیمات باز در مقابل بسته، قوم نگاری آشکار در مقابل پنهان، و مشاهده فعال در مقابل منفعل. هر رویکرد مزایا و معایب خاص خود را دارد. تحقیق قوم نگاری، تحقیق کیفی در مورد گروهی از افراد و رفتارها و تعاملات اجتماعی آنها در محیط بومیخود است. این شامل مطالعه افراد در زمینه، عمدتا انجام مشاهدات به جای تمرکز بر دادهها و اعداد سخت است. یک نمونه کلاسیک از تحقیقات قومنگاری میتواند یک انسانشناس باشد که به جزیرهای سفر میکند، سالها در جامعه در جزیره مذکور زندگی میکند و مردم و فرهنگ آن را از طریق یک فرآیند مشاهده و مشارکت پایدار تحقیق میکند. در واقع، این دقیقاً همان کاری است که مارگارت مید، شاید مشهورترین مردمنگار تاریخ، برای مردمنگاری خود به نام «بهسرعت در ساموآ» که در سال 1928 منتشر شد، انجام داد.
نمونههایی از تحقیقات قوم نگاری
محققان شرکت مشاوره شیکاگو Fuzzy Math به دنبال تحقیق در مورد نحوه ثبت مالیات مردم بودند، بنابراین رفتند و افرادی را مشاهده کردند که مالیات خود را در شرایطی که معمولاً در آن ثبت میکردند، تشکیل میدادند. آنها جلسات را با یک مصاحبه کوتاه شروع کردند، به طور منفعلانه مشاهده کردند که شرکت کنندگان مالیات خود را ثبت میکردند. و سؤالات بیشتری پرسید، مانند اینکه آزمودنیها چگونه نرمافزار مورد استفاده را انتخاب میکنند و بهترین و بدترین بخش فرآیند برای آنها کدام است. محققان مشاهدات خود، پاسخ به سؤالات خود را یادداشت کردند و سطح راحتی شرکت کنندگان را با ثبت مالیات آنها اندازه گرفتند.
محققان دانشگاه کوئینزلند، مهدکودکها را در محیط طبیعی آنها با هدف دستیابی به بینش در مورد فناوریهای رشدی برای کودکان مورد مطالعه قرار دادند. به لطف مشاهدات خود، آنها قادر به شناسایی الگوهای کلیدی در رفتار کودکان بودند که سپس از آنها برای اتخاذ تصمیمات کلیدی هنگام توسعه فناوری بازی برای آنها استفاده کردند.
منابع: