تحقیق تجربی

تحقیق تجربی
strategies empirical research theoretical research quantitative research qualitative research multi method research case study Cross sectional research Longitudinal research Experimental research Survey research Action research Critical research discursive approaches Phenomenological research narrative research Hermeneutic research ethnographic research historical research Comparative research Experimental and quasi experimental

رئوس مطالب:

تحقیق تجربی

تحقیق تجربی شما را به كشف موضوع براساس تجارب و مشاهدات بر روی هدف مورد مطالعه قادر می‌سازد. شما داده‌ها و نتایج را از طریق ساختن مشاهدات و از طریق تحلیل و اندازه‌گیری هدف به دست می‌آورید.

تعریف

تحقیق تجربی، تحقیقی تعریف می‌شود که در آن نتیجه‌گیری از مطالعه کاملا  از شواهد تجربی عینی و قابل تأیید استخراج می‌شود.

به طور کلی کلمه تجربی به جمع‌آوری ‌ داده­ها با استفاده از شواهدی اطلاق می­شود که از طریق مشاهده یا تجربه یا با استفاده از ابزارهای علمی‌‌جمع‌آوری ‌ می­شود. همه ریشه‌­های فوق یک چیز مشترک دارند و آن وابستگی به مشاهده و آزمایش برای جمع‌آوری ‌ داده‌­ها و آزمایش آنها برای رسیدن به نتیجه است.

منشأ تحقیق تجربی

این نوع تحقیق از درک بنیادینی که به ظهور علم قرون وسطی در دوره رنسانس کمک کرد و پایه‌های علم مدرن را بنا نهاد، یعنی تجربه‌گرایی، سرچشمه می­گیرد.

انواع تحقیق تجربی

تحقیقات تجربی را می­توان با استفاده از روش­های کمی ‌‌‌یا کیفی انجام و تجزیه و تحلیل کرد. نوع طرح تحقیق مورد استفاده بسته به زمینه­ای که قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرد، متفاوت خواهد بود. بسیاری از آنها ممکن است یک تحقیق جامع شامل روش کمی ‌‌‌و کیفی را برای پاسخ دادن بهتر به سؤالاتی که نمی­توانند در یک محیط آزمایشگاهی مطالعه کنند، انتخاب کنند.

تحقیق کمی ‌

از روش‌ها‌ی تحقیق کمی ‌‌‌برای جمع‌آوری ‌ اطلاعات از طریق داده­های عددی استفاده می‌‌شود. برای کمی ‌‌‌کردن نظرات، رفتارها یا سایر متغیرهای تعریف شده استفاده می‌‌شود. آنها از پیش تعیین شده­اند و در قالب ساختارمندتری هستند. برخی از روش‌ها‌ی رایج مورد استفاده عبارتند از پیمایش، مطالعات طولی، نظرسنجی و غیره.

تحقیق کیفی

برای جمع­آوری داده­های غیر عددی از روش­های تحقیق کیفی استفاده می­شود. برای یافتن معانی، نظرات یا دلایل اساسی از آن استفاده می‌‌شود. این روش‌ها‌ بدون ساختار یا نیمه ساختار یافته هستند. حجم نمونه برای چنین تحقیقی معمولاً کوچک است و یک نوع روش محاوره­ای برای ارائه بینش یا اطلاعات عمیق تر در مورد مشکل است برخی از رایج ترین اشکال روش‌ها گروه‌­های متمرکز، آزمایش‌ها‌، مصاحبه­‌ها و غیره هستند.

مراحل انجام تحقیقات تجربی

از آنجایی که تحقیقات تجربی مبتنی بر مشاهده و گرفتن تجربیات است، برنامه ریزی مراحل انجام آزمایش و نحوه تجزیه و تحلیل آن حائز اهمیت است. این امر محقق را قادر می­سازد تا مشکلات یا موانعی را که ممکن است در طول آزمایش رخ دهد، حل کند.

هدف تحقیق

یک محقق باید هدف خود را برای تحقیق به وضوح مشخص کند و برنامه‌­ای برای انجام وظایف بعدی تنظیم کند.

حمایت از نظریه‌ها‌ و ادبیات مرتبط

محقق باید دریابد که آیا نظریه‌­هایی وجود دارد که بتوان آنها را با مشکل تحقیق او مرتبط کرد یا خیر. او باید دریابد که آیا نظریه‌ای می‌تواند به او کمک کند تا یافته‌هایش را پشتیبانی کند؟ آیا افراد دیگری قبلاً در این مورد تحقیق کرده اند؟ با چه مشکلاتی در طول این تحقیق مواجه شده­اند؟

ایجاد فرضیه و اندازه گیری

قبل از شروع تحقیق واقعی، او باید یک فرضیه برای خود ارائه کند یا حدس بزند که نتیجه احتمالی چه خواهد بود. محقق باید متغیرها را تنظیم کند، محیط تحقیق را تعیین کند و دریابد که چگونه می­تواند بین متغیرها ارتباط برقرار کند.

محقق همچنین باید واحدهای اندازه گیری، درجه قابل تحمل برای خطاها را تعریف کند و دریابد که آیا اندازه­گیری انتخاب شده توسط دیگران قابل قبول است یا خیر.

روش شناسی، طراحی تحقیق و جمع‌آوری ‌ داده‌­ها

در این مرحله محقق باید راهبردی برای انجام تحقیق خود تعریف کند. او باید آزمایش‌هایی را برای جمع‌آوری داده‌ها ترتیب دهد که او را قادر به ارائه فرضیه می‌کند. محقق تصمیم خواهد گرفت که آیا برای انجام تحقیق به روش تجربی یا غیر تجربی نیاز دارد. نوع طرح تحقیق بسته به زمینه­ای که تحقیق در آن انجام می‌‌شود متفاوت خواهد بود. محقق باید پارامترهایی را بیابد که بر اعتبار طرح تحقیق تأثیر می‌گذارد. جمع­آوری داده­‌ها با توجه به سوال تحقیق باید با انتخاب نمونه‌­های مناسب انجام شود. برای انجام تحقیق می­تواند از یکی از روش‌ها‌ی نمونه­‌گیری متعدد استفاده کند. پس از تکمیل گردآوری داده‌ها‌، محقق داده­‌های تجربی­ خواهد داشت که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد.

تجزیه و تحلیل داده‌­ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ به دو صورت کیفی و کمی ‌‌‌انجام می‌‌شود. محقق باید دریابد که به چه روش کیفی یا روش کمی ‌‌‌نیاز است یا به ترکیبی از هر دو نیاز دارد. بسته به تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ی خود، او متوجه خواهد شد که آیا فرضیه او تایید یا رد شده است. تجزیه و تحلیل این داده‌ها‌ مهمترین بخش برای تأیید فرضیه وی است.

نتیجه‌­گیری

باید گزارشی با یافته‌ها‌ی تحقیق تهیه شود. محقق می‌‌تواند نظریات و ادبیاتی را ارائه دهد که تحقیق او را پشتیبانی می‌‌کند. او می‌‌تواند پیشنهادات یا توصیه­هایی را برای تحقیقات بیشتر در مورد موضوع خود ارائه دهد.

چرخه روش شناسی تحقیق تجربی

این چرخه شامل 5 مرحله است که هر مرحله به اندازه فاز بعدی اهمیت دارد. چرخه تجربی، فرآیند ارائه فرضیه در مورد نحوه عملکرد یا رفتار افراد خاص و سپس آزمایش این فرضیه‌ها‌ در برابر داده‌ها‌ی تجربی در یک رویکرد سیستماتیک و دقیق را به تصویر می‌‌کشد:

مشاهده

در این مرحله ایده­‌ای برای ارائه یک فرضیه جرقه می‌‌زند. در این مرحله داده‌ها‌ی تجربی با استفاده از مشاهده جمع­آوری می‌‌شود.

استقراء

سپس استدلال استقرایی انجام می‌‌شود تا یک نتیجه کلی از داده‌ها‌ی جمع‌آوری ‌ شده از طریق مشاهده ایجاد شود.

استنتاج

این مرحله به محقق کمک می‌‌کند تا از آزمایش خود نتیجه­گیری کند. این باید بر اساس منطق و عقلانیت باشد تا به نتایج بی‌طرفانه خاصی برسد.

آزمون

این مرحله محقق را درگیر می­‌کند تا به روش‌ها‌ی تجربی بازگردد تا ‌فرضیه خود را مورد آزمایش قرار دهد.

ارزیابی

این مرحله به طور کلی توسط اکثر افرادکنار گذاشته می­شود، اما مرحله مهمی‌‌برای ادامه کسب دانش است. در این مرحله محقق داده‌های جمع‌آوری‌شده، استدلال پشتیبان و نتیجه‌گیری خود را ارائه می‌کند. محقق همچنین محدودیت‌های آزمایش و فرضیه خود را بیان می‌کند و نکاتی را برای دیگران پیشنهاد می‌کند تا آن را انتخاب کنند و در آینده تحقیقات عمیق‌تری را ادامه دهند.

مزایای تحقیق تجربی

دلیلی وجود دارد که تحقیقات تجربی یکی از پرکاربردترین روش‌ها‌ست. چند مزیت در ارتباط با آن وجود دارد. در زیر به تعدادی از آنها اشاره می­شود:

  • برای تأیید اعتبار تحقیقات سنتی از طریق آزمایش‌ها و مشاهدات مختلف استفاده می­شود.
  • باعث می­‌شود که پژوهشی که انجام می‌‌شود شایسته تر و معتبرتر باشد.
  • محقق را قادر می­سازد تا تغییرات پویایی را که می‌تواند رخ دهد درک کند و استراتژی خود را بر این اساس تغییر دهد.
  • سطح کنترل در چنین پژوهشی بالاست تا محقق بتواند متغیرهای متعدد را کنترل کند.

معایب تحقیق تجربی

با وجود اینکه تحقیقات تجربی باعث می­شود که تحقیق معتبرتر باشد، اما دارای معایبی است. در زیر به تعدادی از آنها اشاره می­شود:

  • چنین تحقیقی نیاز به صبر دارد زیرا می­تواند بسیار وقت گیر باشد. محقق باید داده‌ها را از منابع متعدد جمع‌آوری کند و پارامترهای مربوط به آن بسیار کم است که منجر به زمان‌بر بودن می‌شود.
  • در اکثر مواقع، یک محقق نیاز به انجام تحقیقات در مکان‌های مختلف یا در محیط‌های مختلف دارد، این امر می‌تواند منجر به یک امر پرهزینه شود.
  • در بسیاری از مواقع، گرفتن مجوزهای خاص برای انجام روش‌ها‌ی مختلف این تحقیق بسیار دشوار است.
  • جمع‌آوری ‌ داده‌ها‌ گاهی اوقات می­تواند مشکل ساز باشد، زیرا باید از منابع مختلف از طریق روش‌ها‌ی مختلف جمع‌آوری ‌ شود.

منابع

https://www.questionpro.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
دوره‌های مرتبط:
دوره‌های مرتبط:
مشاوره تخصصی
مبتنی بر فناوری