تحقیق تجربی
14 تیر 1401 1401-11-29 15:36تحقیق تجربی
رئوس مطالب:
تحقیق تجربی
تحقیق تجربی شما را به كشف موضوع براساس تجارب و مشاهدات بر روی هدف مورد مطالعه قادر میسازد. شما دادهها و نتایج را از طریق ساختن مشاهدات و از طریق تحلیل و اندازهگیری هدف به دست میآورید.
تعریف
تحقیق تجربی، تحقیقی تعریف میشود که در آن نتیجهگیری از مطالعه کاملا از شواهد تجربی عینی و قابل تأیید استخراج میشود.
به طور کلی کلمه تجربی به جمعآوری دادهها با استفاده از شواهدی اطلاق میشود که از طریق مشاهده یا تجربه یا با استفاده از ابزارهای علمیجمعآوری میشود. همه ریشههای فوق یک چیز مشترک دارند و آن وابستگی به مشاهده و آزمایش برای جمعآوری دادهها و آزمایش آنها برای رسیدن به نتیجه است.
منشأ تحقیق تجربی
این نوع تحقیق از درک بنیادینی که به ظهور علم قرون وسطی در دوره رنسانس کمک کرد و پایههای علم مدرن را بنا نهاد، یعنی تجربهگرایی، سرچشمه میگیرد.
انواع تحقیق تجربی
تحقیقات تجربی را میتوان با استفاده از روشهای کمی یا کیفی انجام و تجزیه و تحلیل کرد. نوع طرح تحقیق مورد استفاده بسته به زمینهای که قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرد، متفاوت خواهد بود. بسیاری از آنها ممکن است یک تحقیق جامع شامل روش کمی و کیفی را برای پاسخ دادن بهتر به سؤالاتی که نمیتوانند در یک محیط آزمایشگاهی مطالعه کنند، انتخاب کنند.
تحقیق کمی
از روشهای تحقیق کمی برای جمعآوری اطلاعات از طریق دادههای عددی استفاده میشود. برای کمی کردن نظرات، رفتارها یا سایر متغیرهای تعریف شده استفاده میشود. آنها از پیش تعیین شدهاند و در قالب ساختارمندتری هستند. برخی از روشهای رایج مورد استفاده عبارتند از پیمایش، مطالعات طولی، نظرسنجی و غیره.
تحقیق کیفی
برای جمعآوری دادههای غیر عددی از روشهای تحقیق کیفی استفاده میشود. برای یافتن معانی، نظرات یا دلایل اساسی از آن استفاده میشود. این روشها بدون ساختار یا نیمه ساختار یافته هستند. حجم نمونه برای چنین تحقیقی معمولاً کوچک است و یک نوع روش محاورهای برای ارائه بینش یا اطلاعات عمیق تر در مورد مشکل است برخی از رایج ترین اشکال روشها گروههای متمرکز، آزمایشها، مصاحبهها و غیره هستند.
مراحل انجام تحقیقات تجربی
از آنجایی که تحقیقات تجربی مبتنی بر مشاهده و گرفتن تجربیات است، برنامه ریزی مراحل انجام آزمایش و نحوه تجزیه و تحلیل آن حائز اهمیت است. این امر محقق را قادر میسازد تا مشکلات یا موانعی را که ممکن است در طول آزمایش رخ دهد، حل کند.
هدف تحقیق
یک محقق باید هدف خود را برای تحقیق به وضوح مشخص کند و برنامهای برای انجام وظایف بعدی تنظیم کند.
حمایت از نظریهها و ادبیات مرتبط
محقق باید دریابد که آیا نظریههایی وجود دارد که بتوان آنها را با مشکل تحقیق او مرتبط کرد یا خیر. او باید دریابد که آیا نظریهای میتواند به او کمک کند تا یافتههایش را پشتیبانی کند؟ آیا افراد دیگری قبلاً در این مورد تحقیق کرده اند؟ با چه مشکلاتی در طول این تحقیق مواجه شدهاند؟
ایجاد فرضیه و اندازه گیری
قبل از شروع تحقیق واقعی، او باید یک فرضیه برای خود ارائه کند یا حدس بزند که نتیجه احتمالی چه خواهد بود. محقق باید متغیرها را تنظیم کند، محیط تحقیق را تعیین کند و دریابد که چگونه میتواند بین متغیرها ارتباط برقرار کند.
محقق همچنین باید واحدهای اندازه گیری، درجه قابل تحمل برای خطاها را تعریف کند و دریابد که آیا اندازهگیری انتخاب شده توسط دیگران قابل قبول است یا خیر.
روش شناسی، طراحی تحقیق و جمعآوری دادهها
در این مرحله محقق باید راهبردی برای انجام تحقیق خود تعریف کند. او باید آزمایشهایی را برای جمعآوری دادهها ترتیب دهد که او را قادر به ارائه فرضیه میکند. محقق تصمیم خواهد گرفت که آیا برای انجام تحقیق به روش تجربی یا غیر تجربی نیاز دارد. نوع طرح تحقیق بسته به زمینهای که تحقیق در آن انجام میشود متفاوت خواهد بود. محقق باید پارامترهایی را بیابد که بر اعتبار طرح تحقیق تأثیر میگذارد. جمعآوری دادهها با توجه به سوال تحقیق باید با انتخاب نمونههای مناسب انجام شود. برای انجام تحقیق میتواند از یکی از روشهای نمونهگیری متعدد استفاده کند. پس از تکمیل گردآوری دادهها، محقق دادههای تجربی خواهد داشت که نیاز به تجزیه و تحلیل دارد.
تجزیه و تحلیل دادهها
تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت کیفی و کمی انجام میشود. محقق باید دریابد که به چه روش کیفی یا روش کمی نیاز است یا به ترکیبی از هر دو نیاز دارد. بسته به تجزیه و تحلیل دادههای خود، او متوجه خواهد شد که آیا فرضیه او تایید یا رد شده است. تجزیه و تحلیل این دادهها مهمترین بخش برای تأیید فرضیه وی است.
نتیجهگیری
باید گزارشی با یافتههای تحقیق تهیه شود. محقق میتواند نظریات و ادبیاتی را ارائه دهد که تحقیق او را پشتیبانی میکند. او میتواند پیشنهادات یا توصیههایی را برای تحقیقات بیشتر در مورد موضوع خود ارائه دهد.
چرخه روش شناسی تحقیق تجربی
این چرخه شامل 5 مرحله است که هر مرحله به اندازه فاز بعدی اهمیت دارد. چرخه تجربی، فرآیند ارائه فرضیه در مورد نحوه عملکرد یا رفتار افراد خاص و سپس آزمایش این فرضیهها در برابر دادههای تجربی در یک رویکرد سیستماتیک و دقیق را به تصویر میکشد:
مشاهده
در این مرحله ایدهای برای ارائه یک فرضیه جرقه میزند. در این مرحله دادههای تجربی با استفاده از مشاهده جمعآوری میشود.
استقراء
سپس استدلال استقرایی انجام میشود تا یک نتیجه کلی از دادههای جمعآوری شده از طریق مشاهده ایجاد شود.
استنتاج
این مرحله به محقق کمک میکند تا از آزمایش خود نتیجهگیری کند. این باید بر اساس منطق و عقلانیت باشد تا به نتایج بیطرفانه خاصی برسد.
آزمون
این مرحله محقق را درگیر میکند تا به روشهای تجربی بازگردد تا فرضیه خود را مورد آزمایش قرار دهد.
ارزیابی
این مرحله به طور کلی توسط اکثر افرادکنار گذاشته میشود، اما مرحله مهمیبرای ادامه کسب دانش است. در این مرحله محقق دادههای جمعآوریشده، استدلال پشتیبان و نتیجهگیری خود را ارائه میکند. محقق همچنین محدودیتهای آزمایش و فرضیه خود را بیان میکند و نکاتی را برای دیگران پیشنهاد میکند تا آن را انتخاب کنند و در آینده تحقیقات عمیقتری را ادامه دهند.
مزایای تحقیق تجربی
دلیلی وجود دارد که تحقیقات تجربی یکی از پرکاربردترین روشهاست. چند مزیت در ارتباط با آن وجود دارد. در زیر به تعدادی از آنها اشاره میشود:
- برای تأیید اعتبار تحقیقات سنتی از طریق آزمایشها و مشاهدات مختلف استفاده میشود.
- باعث میشود که پژوهشی که انجام میشود شایسته تر و معتبرتر باشد.
- محقق را قادر میسازد تا تغییرات پویایی را که میتواند رخ دهد درک کند و استراتژی خود را بر این اساس تغییر دهد.
- سطح کنترل در چنین پژوهشی بالاست تا محقق بتواند متغیرهای متعدد را کنترل کند.
معایب تحقیق تجربی
با وجود اینکه تحقیقات تجربی باعث میشود که تحقیق معتبرتر باشد، اما دارای معایبی است. در زیر به تعدادی از آنها اشاره میشود:
- چنین تحقیقی نیاز به صبر دارد زیرا میتواند بسیار وقت گیر باشد. محقق باید دادهها را از منابع متعدد جمعآوری کند و پارامترهای مربوط به آن بسیار کم است که منجر به زمانبر بودن میشود.
- در اکثر مواقع، یک محقق نیاز به انجام تحقیقات در مکانهای مختلف یا در محیطهای مختلف دارد، این امر میتواند منجر به یک امر پرهزینه شود.
- در بسیاری از مواقع، گرفتن مجوزهای خاص برای انجام روشهای مختلف این تحقیق بسیار دشوار است.
- جمعآوری دادهها گاهی اوقات میتواند مشکل ساز باشد، زیرا باید از منابع مختلف از طریق روشهای مختلف جمعآوری شود.